Estimating Computational Thinking Skills in Novice Computer Students
Abstract
This paper discusses computational thinking skills assessed in undergraduate students in Computing courses before starting programming. We compared groups of students who declared themselves to have or did not have prior programming knowledge. We designed a quasi-experiment to estimate algorithm and pattern recognition skills. As a result, we observe a statistical difference in the average scores between students who have no prior programming knowledge and those who know two or more programming languages.
Keywords:
Computational Thinking, Skill Assessing, Novice Computer Science Students
References
Aranha, Eduardo; Reis, Thiago. (2020). Delineamentos Experimentais em Informática na Educação. In: Jaques, Patrícia Augustin; Siqueira; Sean; Bittencourt, Ig; Pimentel, Mariano. (Org.) Metodologia de Pesquisa Científica em Informática na Educação: Abordagem Quantitativa. Porto Alegre: SBC, 2020.
Boucinha, R. M. (2017). Aprendizagem do Pensamento Computacional e Desenvolvimento do Raciocínio. Tese. Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
Brackmann, C. P., Casali, A., Barone, D. A. C., & Hernández, S. (2016). Pensamento computacional: Panorama nas américas. XVIII Simpósio Internacional de Informática Educativa, SIIE, 2016, 197.
Bubica, N., Boljat, I. (2021). Assessment of Computational Thinking – A Croatian Evidence-Centered Design Model. Informatics in Education.
de Melo, N. M. T., Campos, L. S., & de Araujo, E. C. (2023). Uma visão sobre Pensamento Computacional no Ensino Superior do Brasil: características e desafios. In Anais do XXXIV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (pp. 1465-1476). SBC.
Csizmadia, A., Curzon, P., Dorling, M., Humphreys, S., Ng, T., Selby, C., and Woollard,J. (2015). Computational thinking: A guide for teachers. Google Scholar.
Grover, S. (2017). Assessing Algorithmic and Computational Thinking in K-12: Lessons from a Middle School Classroom.
Karalar, H. and Alpaslan, M. M. (2021). Assessment of Eighth Grade Students' Domain-General Computational Thinking Skills. In International Journal of Computer Science Education in Schools, August 2021, Vol.5, No.1.
Mélo, Á. M., Ferreira, S. D. N., Oliveira, A. L. S., & Andrade, W. L. (2023). Avaliação do Pensamento Computacional em Graduandos de Cursos de Computação: uma Disciplina de Programação faz Diferença?. In Anais do XXXIV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (pp. 47-57).
Nascimento, E. S. O., & de Castro, M. F. (2023). Estratégias de aprendizagem colaborativa aplicadas no ensino e avaliação do pensamento computacional: uma revisão sistemática. Anais do XXXIV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 1591-1604.
Oliveira, C. M., & Pereira, R. (2023). Coleta de Evidências do Exercício do Pensamento Computacional no Ensino Superior em Computação: um artefato de apoio. In Anais do III Simpósio Brasileiro de Educação em Computação (pp. 300-309). SBC.
Palts, T. and Pedaste, M. (2019) Tasks for Assessing Computational Thinking Skills at Secondary School Level. In Innovative Technologies and Learning (pp.216-226).
Silva, E. L. O., e Falcão, T. P. (2020) O Pensamento Computacional no Ensino Superior e seu Impacto na Aprendizagem de Programação. In Anais do Workshop sobre Educação em Computação. SBC. (WEI, 2020).
Silva, I. S. F., Júnior, J. D. A. e Falcão, T. P. (2022). Panorama Sobre Iniciativas para Promover o Pensamento Computacional no Ensino Superior Brasileiro. Em Anais do Simpósio Brasileiro de Educação em Computação (EDUCOMP, 2022).
Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3):33–35.
Boucinha, R. M. (2017). Aprendizagem do Pensamento Computacional e Desenvolvimento do Raciocínio. Tese. Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
Brackmann, C. P., Casali, A., Barone, D. A. C., & Hernández, S. (2016). Pensamento computacional: Panorama nas américas. XVIII Simpósio Internacional de Informática Educativa, SIIE, 2016, 197.
Bubica, N., Boljat, I. (2021). Assessment of Computational Thinking – A Croatian Evidence-Centered Design Model. Informatics in Education.
de Melo, N. M. T., Campos, L. S., & de Araujo, E. C. (2023). Uma visão sobre Pensamento Computacional no Ensino Superior do Brasil: características e desafios. In Anais do XXXIV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (pp. 1465-1476). SBC.
Csizmadia, A., Curzon, P., Dorling, M., Humphreys, S., Ng, T., Selby, C., and Woollard,J. (2015). Computational thinking: A guide for teachers. Google Scholar.
Grover, S. (2017). Assessing Algorithmic and Computational Thinking in K-12: Lessons from a Middle School Classroom.
Karalar, H. and Alpaslan, M. M. (2021). Assessment of Eighth Grade Students' Domain-General Computational Thinking Skills. In International Journal of Computer Science Education in Schools, August 2021, Vol.5, No.1.
Mélo, Á. M., Ferreira, S. D. N., Oliveira, A. L. S., & Andrade, W. L. (2023). Avaliação do Pensamento Computacional em Graduandos de Cursos de Computação: uma Disciplina de Programação faz Diferença?. In Anais do XXXIV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (pp. 47-57).
Nascimento, E. S. O., & de Castro, M. F. (2023). Estratégias de aprendizagem colaborativa aplicadas no ensino e avaliação do pensamento computacional: uma revisão sistemática. Anais do XXXIV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 1591-1604.
Oliveira, C. M., & Pereira, R. (2023). Coleta de Evidências do Exercício do Pensamento Computacional no Ensino Superior em Computação: um artefato de apoio. In Anais do III Simpósio Brasileiro de Educação em Computação (pp. 300-309). SBC.
Palts, T. and Pedaste, M. (2019) Tasks for Assessing Computational Thinking Skills at Secondary School Level. In Innovative Technologies and Learning (pp.216-226).
Silva, E. L. O., e Falcão, T. P. (2020) O Pensamento Computacional no Ensino Superior e seu Impacto na Aprendizagem de Programação. In Anais do Workshop sobre Educação em Computação. SBC. (WEI, 2020).
Silva, I. S. F., Júnior, J. D. A. e Falcão, T. P. (2022). Panorama Sobre Iniciativas para Promover o Pensamento Computacional no Ensino Superior Brasileiro. Em Anais do Simpósio Brasileiro de Educação em Computação (EDUCOMP, 2022).
Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3):33–35.
Published
2024-11-04
How to Cite
NASCIMENTO, Ana Karina Carvalho do; SOARES, Victor Manoel Augusto; OLIVEIRA, Ana Liz Souto; ANDRADE, Wilkerson L..
Estimating Computational Thinking Skills in Novice Computer Students. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 35. , 2024, Rio de Janeiro/RJ.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2024
.
p. 2287-2300.
DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2024.242356.
