Tecnomaker: extension action in the area of technological education for elementary education

  • Rafael P. dos Santos Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Sul
  • Fernanda A. H. de Carvalho Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Sul
  • Raquel de M. Barbosa Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Sul https://orcid.org/0000-0003-1048-2026
  • Serguei N. da Silva Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Sul

Abstract


The National Common Curricular Base (BNCC) advocates the development of digital technological skills. The Tecnomaker extension project aims to promote technological initiation through computational thinking, robotics and 3D modeling, contributing to the integral education of elementary school II students in public schools in the cities of Rio Grande and São José do Norte. After 4 editions of the workshop, the 2023 evaluation and monitoring process shows the lack of basic notions of digital technologies in the prior knowledge of most students. When students have some knowledge, the school is rarely the source. Given the gap in school technological education, the project is extremely necessary.
Keywords: computational thinking, robotics, digital fabrication

References

Anastasiou, L. G. C, Alves, L. P. (2004) Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula, v. 3, p. 67-100.

Bardin, L. (2011) Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

Bender, W.N. (2014) Aprendizagem baseada em projetos: educação diferenciada para o século XXI. Porto Alegre: Penso.

BRASIL. (2018) Ministério da Educação. Base Nacional Curricular. Brasília.

IFRS. (2023) Instituto Federal do Rio Grande do Sul. Plano de Desenvolvimento Institucional 2024-2028. Bento Gonçalves, 2023. Disponível em: [link] Acessado em: 20 de março de 2024.

Coll, C., Mauri, T. e Onrubia, J. (2010) A incorporação das tecnologias da informação e da comunicação na educação: do projeto técnico-pedagógico às práticas de uso. In: Coll, C. e Monereo, C. Psicologia da Educação Virtual: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e comunicação. Porto Alegre: Artmed.

Coll, C. e Illera, J. L. R. (2010) Alfabetização, novas alfabetizações e alfabetização: as TIC no currículo escolar. In: Coll, C. e Monereo, C. Psicologia da Educação Virtual: aprender e ensinar com as tecnologias da informação e comunicação. Porto Alegre: Artmed.

D’Abreu, J. V. V., Aihara, C. K. Robótica educacional nos anos iniciais do ensino fundamental e no ensino médio e técnico. In: Peralta, D. A. (org.). Robótica e processos formativos: da epistemologia aos kits. Porto Alegre, RS: Editora Fi, 2019.

Creswell, J.W. e Clark, W. L. P. (2013) Pesquisa de métodos mistos. Porto Alegre: Penso.

Gadotti, M. (2017) Extensão universitária para quê? Disponível em [link]

Gazzaniga, M. S. e Heatherton, Tood F. (2018). Ciência Psicológica: mente, cérebro e comportamento. Edited by Artmed, Porto Alegre.

Gil, A. C. (2019) Métodos e técnicas da pesquisa social. Editado por Atlas, São Paulo.

GovBR. (2024) Escolas Conectadas. Disponível por www em: [link]. Acesso em 20/06/2024.

Greenfield, S. (2021) Transformações Mentais: como as tecnologias estão deixando marcas em nossos cérebros. Rio de Janeiro: Alta Books.

Lankshear, C. e Knobel, M. (2008). Pesquisa pedagógica: do método à implementação. Editado por Artmed, Porto Alegre.

Libâneo, J. C. (2001) Pedagogia e Pedagogos: inquietações e buscas. Educar, Curitiba, n. 17, p. 153-176. Editora da UFPR. Disponível em [link] Acesso: 27 de junho de 2024.

Mattar, J. (2010) Games em educação:como os nativos digitais aprendem. São Paulo: Pearson Prentice Hall.

Millan, C. H., Marin, G. L. , García-Hernández, S., Santos, C. O. F. A., Kuester Neto, P. (2023) Panorama da qualidade da Internet nas escolas públicas brasileiras. Disponível em [link]. Acesso em 20/06/2024.

Moran, J. M. (2014) A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. Campinas, Papirus: São Paulo.

ONU. Organização das Nações Unidas (2016). Transformando Nosso Mundo: A Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável. Disponível em: [link]. Acesso em: 10 de junho de 2024.

UNESCO. (2023) Global education monitoring report: technology in education: a tool on whose terms? Disponível em: [link]. Acesso em : 15 de maio de 2024.

Resnick, M. (2020) Jardim da infância para toda a vida: por uma aprendizagem criativa, mão na massa e relevante para todos. Porto Alegre: Penso.

Yin, R. K. (2015) Estudo de caso: planejamento e métodos. Editado por Bookman, Porto Alegre.
Published
2024-11-04
SANTOS, Rafael P. dos; CARVALHO, Fernanda A. H. de; BARBOSA, Raquel de M.; SILVA, Serguei N. da. Tecnomaker: extension action in the area of technological education for elementary education. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 35. , 2024, Rio de Janeiro/RJ. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 2379-2390. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2024.242482.