Algorithmic Racism in Software Development: a Case Study about Racial Literacy in Higher Education

Abstract


This article presents a case study on the topic of algorithmic racism in software development, focusing on racial literacy in higher education. The study involved students and professors at the Federal Rural University of Pernambuco to investigate their level of knowledge about algorithmic racism. The main objective was to understand whether this knowledge is present in any way in courses related to information technology. The results reveal important insights into awareness and understanding of algorithmic racism within academia, highlighting areas of opportunity to promote more inclusive and comprehensive teaching on these crucial issues in the technology industry.
Keywords: algorithmic discrimination, racial literacy, higher education

References

ACM/IEEE-CS/AAAI (2024). Cs2023 – acm/ieee-cs/aaai computer science curricula. Technical report

Bahia, S. (2020). O que e o racismo algorítmico. Revista Rio. Acesso em: 29 nov. 2023

BRASSCOM (2021). Estudo da brasscom aponta demanda de 797 mil profissionais de tecnologia até 2025. Acesso em 29 nov. de 2023.

de Souza Santos, R., de Lima, L. F., and Magalhaes, C. (2023). The perspective of software professionals on algorithmic racism. arXiv e-prints, page arXiv:2306.15133

Evans, F. and Pacífico, F. (2023). Unicamp: saiba quais sao os 10 cursos mais concorridos no vestibular 2024. G1 Campinas e Região. Acesso em 11 fev. de 2024.

Gomes, G. and Powell, A. (2016). Microagressões no ensino superior nas vias da educação matemática. Revista Latinoamericana de Etnomatemática Perspectivas Socioculturales de la Educación Matemática , 9:44–76.

Gonzalez, L. (2018). Primavera para as Rosas Negras. Diáspora Africana, São Paulo.

Hall, M. M., Worsham, R. E., and Reavis, G. (2021). The effects of offering proactive student-success coaching on community college students’ academic performance and persistence. Community College Review, 49:202–237

Hercog, A. and Melo, P. V. (2019). O racismo que estrutura as tecnologias digitais de informação e comunicação. Brasil de Fato.

Linaker, J., Sulaman, S. M., Host, M., and de Mello, R. M. (2015). Guidelines for conducting surveys in software engineering v. 1.1. Technical report, Lund University

Marcolino, S. (2020). Especial inovadores negros: 10 profissionais que estão fazendo história nas grandes empresas de tecnologia. Forbes. Acesso em 17 fev. de 2024.

Mignolo, W. D. (2017). Colonialidade: O lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais , 32:01.

Mosley, T. (2023). ’if you have a face, you have a place in the conversation about ai,’ expert says. Houston Public Media Technology. Acessado em: 3 de dez. de 2023.

Peixoto, F. H. and da Silva, R. Z. M. (2020). Inteligência Artificial e Direito . Alteridade, Curitiba

Pfleeger, S. L. and Kitchenham, B. A. (2001). Principles of survey research: Part 1: Turning lemons into lemonade. ACM SIGSOFT Software Engineering Notes, 26(6):16–18

SBC (2023). Educação superior em computação estatísticas – 2021. Acesso em 03 dez. de 2023.

Silva, T. (2022). Racismo Algorítmico: Inteligência Artificial e Discriminação nas Redes Digitais. Edições Sesc SP, São Paulo, SP.

Silva, T. (2023). Mapeamento de danos e discriminação algorítmica. Acesso em: 19 nov. 2023.

Vasconcellos, M. M. M. (2005). Desafios da formação do docente universitário. PhD thesis, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), Campinas, SP. Tese (doutorado) - Universidade estadual de Campinas, Faculdade de Educaçãoo.

Vianna, B. (2022). População negra está sub-representada em cursos superiores de tecnologia. Insper.

Wesley, J. (2023). Notas de corte sisu 2023 na ufrpe: todos os cursos. Blog do Enem. Acesso em 29 nov. de 2023

Wilson, A., Watson, C., Thompson, T. L., Drew, V., and Doyle, S. (2017). Learning analytics: challenges and limitations. Teaching in Higher Education, 22:991–1007.

Zorzo, A. F., Nunes, D., Matos, E., Steinmacher, I., Leite, J., Araujo, R. M., Correia, R., and Martins, S. (2017). Referenciais de Formação para os Cursos de Graduação em Computação . Sociedade Brasileira de Computação (SBC).
Published
2024-11-04
SILVA, Jamelly Nascimento; VALENÇA, George; FALCÃO, Taciana Pontual. Algorithmic Racism in Software Development: a Case Study about Racial Literacy in Higher Education. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 35. , 2024, Rio de Janeiro/RJ. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 2403-2416. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2024.242504.