Application of UI/UX in Data Dashboards to Analyze Retention and Dropout in Higher Education
Abstract
Dropout and retention in higher education have been extensively studied, with researchers proposing various methods to synthesize and analyze data. Bibliographic studies indicate that data dashboards are helpful for analysis and decision-making. These studies also reveal a gap in applying UI/UX techniques to develop these dashboards. In response to this, we present in this paper the development of dashboards for displaying data related to retention and attrition in higher education, created with the support of UI/UX techniques. The resulting dashboards were evaluated using the SUS method, in which we achieved an average score of 84.5, indicating high usability and user acceptance.
Keywords:
Usability, System Usability Scale, Evaluation, Dashboards, User Experience, Retention, Attrition, Dropout Analysis
References
Bach, B., Freeman, E., Abdul-Rahman, A., Turkay, C., Khan, S., Fan, Y., and Chen, M. (2023). Dashboard design patterns. IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics, 29(1):342–352.
Barroso, P. C. F., Oliveira, M., Noronha-Sousa, D., Noronha, A., Mateus, C. C., Vázquez-Justo, E., and Costa-Lobo, C. (2022). Fatores de evasão no ensino superior: Uma revisão de literatura. Psicologia Escolar e Educacional, 26 .
Brooke, J. (1995). SUS: A quick and dirty usability scale. Usability Eval. Ind., 189.
CEIA/UFG (2021). Inteligência artificial para redução da evasão no ensino superior.
Ferreira, J. A. d. O. A. (2021). Criação de um painel de controle para prevenção da evasão escolar no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas. Accepted: 2021-12-03T14:54:10Z Publisher: Brasil.
Knaflic, C. (2015). Storytelling with Data: A Data Visualization Guide for Business Professionals. Wiley.
Lemes, T. d. C., Dias, M. O. d. S., and Oliveira, T. d. (2023). Análise do uso de dashboard como ferramenta de apoio à tomada de decisão em instituições de ensino: uma Revisão Sistemática da Literatura. Revista Novas Tecnologias na Educação, 21(1):281–290.
Likert, R. (1932). A technique for the measurement of attitudes. Archives of Psychology, 22 140:55–55.
Oliveira, I. d. S. (2023). Análise de dados aplicada à evasão escolar: um estudo de caso do IFPB. Master’s thesis. Accepted: 2023-08-31T20:23:01Z.
Sauro, J. (2011). Measuring Usability With the System Usability Scale (SUS). Available at: [link].
Barroso, P. C. F., Oliveira, M., Noronha-Sousa, D., Noronha, A., Mateus, C. C., Vázquez-Justo, E., and Costa-Lobo, C. (2022). Fatores de evasão no ensino superior: Uma revisão de literatura. Psicologia Escolar e Educacional, 26 .
Brooke, J. (1995). SUS: A quick and dirty usability scale. Usability Eval. Ind., 189.
CEIA/UFG (2021). Inteligência artificial para redução da evasão no ensino superior.
Ferreira, J. A. d. O. A. (2021). Criação de um painel de controle para prevenção da evasão escolar no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas. Accepted: 2021-12-03T14:54:10Z Publisher: Brasil.
Knaflic, C. (2015). Storytelling with Data: A Data Visualization Guide for Business Professionals. Wiley.
Lemes, T. d. C., Dias, M. O. d. S., and Oliveira, T. d. (2023). Análise do uso de dashboard como ferramenta de apoio à tomada de decisão em instituições de ensino: uma Revisão Sistemática da Literatura. Revista Novas Tecnologias na Educação, 21(1):281–290.
Likert, R. (1932). A technique for the measurement of attitudes. Archives of Psychology, 22 140:55–55.
Oliveira, I. d. S. (2023). Análise de dados aplicada à evasão escolar: um estudo de caso do IFPB. Master’s thesis. Accepted: 2023-08-31T20:23:01Z.
Sauro, J. (2011). Measuring Usability With the System Usability Scale (SUS). Available at: [link].
Published
2024-11-04
How to Cite
LIMA, Matheus Zalamena de; FINGER, Alice; SILVA, João Pablo Silva da.
Application of UI/UX in Data Dashboards to Analyze Retention and Dropout in Higher Education. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 35. , 2024, Rio de Janeiro/RJ.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2024
.
p. 2417-2429.
DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2024.242525.
