Enriching Education with Digital Technologies: Development of Extension Actions for High School Students in the Interior of Ceará

Abstract


Practical teaching focused on current market topics is a gap in higher and secondary education that university extension agents such as LearningLab are trying to fill by spreading knowledge beyond university walls. This study describes the planning, execution and results of mini-extension courses carried out by LearningLab in regular and vocational high schools in a city in the interior of Ceará, focused on digital inclusion and training for students. The data was analyzed qualitatively and quantitatively, showing that 80% of the students were satisfied with the practical methodology. In addition, the majority said they enjoyed the content and learned new concepts.
Keywords: Extension, Digital Technologies, High School

References

Bispo, J. E. Raabe, A. Matos, E. Maschio, E. Barbosa, E. Carvalho, L. Bittencourt, R. Duran, R. and Falcão, T. (2020) “Tecnologias na educação em computação: Primeiros referenciais”. In: Revista Brasileira de Informática na Educação (RBIE), 28, (pp. 509–527).

Corbin, J. and Strauss, A. (2007) “Basics of Qualitative Research: Techniques And Procedures for Developing Grounded Theory”. In: Sage Publications.

Chaves, R. A., Teixeira, R. F., da Silva, Z. C. and Vieira, A. D. S. (2023). “Letramento Digital como Ação Extensionista de uma Universidade Federal na Amazônia”. In: Anais do XXIX Workshop de Informática na Escola (pp. 930-939). SBC.

De Carvalho, C. R., Lopes, R. E., De Sousa, F. W. M. and Oliveira, E. N. (2021). “Ligas acadêmicas e extensão universitária: contribuições na aprendizagem do estudante de enfermagem”. In: Revista Gestão & Saúde, (pp. 108-118).

Da Silva, W. P. (2020). “Extensão universitária: um conceito em construção”. In: Revista Extensão & Sociedade.

De Moraes Freire, Silene (2011). “DESAFIOS DA EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA NA CONTEMPORANEIDADE”. In: Revista Conexão UEPG, vol. 7, núm. 1, (pp. 8-15)

Franco, M. E. and Franco, P. F. (2023) “Curricularização da Extensão: Relato de Experiência no Curso de Sistemas de Informação do IFSULDEMINAS”, In: Anais do XXXI Workshop sobre Educação em Computação (pp. 1-8). SBC.

Malmi, L., Sheard J., Simon, Bednarik, R., Helminen, J., Kinnunen, P., Korhonen, A., Myller, N., Sorva, J. and Taherkhani, A. (2014). “Theoretical underpinnings of computing education research: What is the evidence?”. In: Proceedings of the tenth annual conference on International computing education research (pp. 27-34).

Malmi, L., Sheard, J., Kinnunen, P. Sinclair, S and Sinclair, J. (2019). “Computing Education Theories: What Are They and How Are They Used?”. In: Proceedings of the 2019 ACM Conference on International Computing Education Research (Toronto ON, Canada) (ICER ’19). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, 187–197.

Melo, A., De Mello, A., Kreutz, D. and Bernardino, M. (2023). “Curricularização da Extensão Universitária em Cursos de Computação: experiências e possibilidades”. In: Simpósio Brasileiro De Educação Em Computação (EDUCOMP), 3. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2023. (pp. 289-299).

Rocha, M., Chaaban, P., Silva, J., Lima, I., Alves, A., and Rabelo, J. (2023). “Uma Análise Retrospectiva dos Cursos Ofertados pelo LearningLab para Auxiliar na Formação Acadêmica dos Estudantes de Computação”. In: Anais do XXXI Workshop sobre educação em Computação, (pp. 133-144). Porto Alegre: SBC.
Published
2024-11-04
CHAABAN, Pedro C.; GONÇALVES, Eriky Ryan; LIMA, Israely; RABELO, Jacilane de H.. Enriching Education with Digital Technologies: Development of Extension Actions for High School Students in the Interior of Ceará. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 35. , 2024, Rio de Janeiro/RJ. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 2444-2455. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2024.242549.