Exploring Computing Professions in Practice: Sharing Knowledge in the LearningLab Lecture Series - An Experience Report

Abstract


The difficulty in bridging theory and practice poses an obstacle to the effective training of Information Technology professionals. In this regard, the LearningLab project promotes lectures that integrate theory and practice on various computer-related subjects. The planning and improvement of the lectures encompass: selecting topics and speakers, advertising and registration, and conducting lectures with feedback collection, allowing for the analysis of audience suggestions. This analysis conducted both qualitatively and quantitatively, facilitated the gathering of improvement suggestions and positive feedback, such as a high satisfaction rate of 96% among the audience regarding the lecture topics.
Keywords: Lectures, IT professionals, Training

References

Ineia, A., Ellesohn, R. M. and Turchetti, R. C. (2023). “Sustentabilidade como praxe pedagógica para Educação Profissional e Tecnológica”. In: Revista Brasileira De Educação Ambiental (RevBEA), 18(7), 09–21.

Kolb, David A. (1984) “Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development”.

Lent, R. W. and Brown, S. D. (2013). “Social cognitive career theory and subjective well-being in the context of work”. In: Journal of Career Assessment, 21(3), 484-496.Mendes, E. L., Minghelli, M., & Mari, C. L. D.. (2023). A extensão universitária na Ciência da Informação: uma abordagem crítico participativa. RDBCI: Revista Digital De Biblioteconomia E Ciência Da Informação, 21, e023004. DOI: 10.20396/rdbci.v21i00.8671645

Passos, A., Barreto, A., Nascimento, B., Silva, F., Costa, G., Costa, Y., Viana, D., andRivero, L. (2021). “O impacto das atividades do grupo pet no aprimoramento de soft skills requeridos pelo mercado de computação do Maranhão: Uma análise da visão dos discentes”. In Anais do XXIX Workshop sobre Educação em Computação, p. 388–397, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Perim, F., Araújo, F., Trindade, M., Monteiro, M., Fragoso, N., Batista, R., Benevides, S., Carvalho, V. (2023). “Despertando mentes: a necessidade de pensamento crítico nas escolas”. In: Revista Foco. Vol. 16 No. 10 (2023).

Pinheiro, S., Lima, S., Ferreira, L., Lima, S., Tavares, Araújo. (2022). “Programa de Educação Tutorial: Uma Análise Retrospectiva das Ações Realizadas para Auxiliar na Formação Pessoal e Profissional dos Alunos do Curso de Sistemas de Informação”. In Anais do XXX Workshop sobre Educação em Computação. SBC, 2022. p. 61-72.

Rocha, M., Chaaban, P., Silva, J., Lima, I., Alves, A., & Rabelo, J. (2023). Uma Análise Retrospectiva dos Cursos Ofertados pelo LearningLab para Auxiliar na Formação Acadêmica dos Estudantes de Computação. In Anais do XXXI Workshop sobre Educação em Computação, (pp. 133-144). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wei.2023.230126,

Rockenbach, L., Oliveira, K., Silva, O., Soares. N. (2023). “A orientação profissional e a escolha de carreira de jovens”. In: Revista INTER EDUCA, 5(3), 154–168.

Secară, C. and Stroe, A. (2023). “The Process Of Career Choice For Women And Men”..In: E. Soare, & C. Langa (Eds.), Education Facing Contemporary World Issues - EDU WORLD 2022, vol 5. European Proceedings of Educational Sciences (pp. 826-839).
Published
2024-11-04
RODRIGUES, Rai da Silva; GONÇALVES, Eriky Ryan; LIMA, Israely; ROCHA, Marina; CHAABAN, Pedro C.; RABELO, Jacilane de H.. Exploring Computing Professions in Practice: Sharing Knowledge in the LearningLab Lecture Series - An Experience Report. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 35. , 2024, Rio de Janeiro/RJ. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 2483-2493. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2024.242566.