From Theory to Practice: Results of a Computational Thinking Teaching Methodology for Elderly People

  • Bianca Maciel Medeiros Federal University of Rio Grande do Norte
  • Francisco Carlos Nascimento de Lima Federal University of Rio Grande do Norte
  • Rayana M. M. Cardoso Federal University of Rio Grande do Norte
  • Sarah Carlas Gomes de Campos Federal University of Rio Grande do Norte
  • Vinicius Eudes Galdino Fernandes Federal University of Rio Grande do Norte
  • Isabel Dillmann Nunes Federal University of Rio Grande do Norte https://orcid.org/0000-0002-0820-4070

Abstract


Computational Thinking is one of the skills necessary for solving problems in a logical, orderly and creative way. Elderly people must also be included in this world so that they can remain active and healthy, promoting not only digital autonomy in the consumption of information, but also as producers of digital technologies. Therefore, this article aims to present a methodology for teaching Computational Thinking, which begins with unplugged activities and ends with programming using digital tools, applied to a class of 14 elderly people. As a result, there is a gain in skills inherent to the learning process and mainly, the development of digital skills for today's world.

Keywords: Computational thinking, Elderly people, cognitive development

References

Brackmann, C. P. (2017) "Desenvolvimento do Pensamento Computacional através de atividades desplugadas na Educação Básica" 226 f. Tese (Doutorado em Informática na Educação) - Centro Interdisciplinar de Novas Tecnologias na Educação (CINTED), Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2018). "Projeção da População 2018: número de habitantes do país deve parar de crescer em 2047". [link].

Isbell, C. L., Stein, L. A., Cutler, R., Forbes, J., Fraser, L., Impagliazzo, J., Proulx, V., Russ, S., Thomas, R. e Xu, Y. (2009). "(Re)defining computing curricula by (re)defining computing". ACM SIGCSE Bulletin, 41(4), 195–207.

Lee, E. and Park, S. (2020). "Immersive Experience Model of the Elderly Welfare Centers Supporting Successful Aging". Frontiers in Psychology, 11: 8.

Macêdo, K. da P. F. de, Queiroz, P. M. G. de, Araújo, P. V. B., Cardoso, R. M. M., Campos, L. C. e Nunes, I. D. (2023). “Inclusão Digital para Idosos: evolução e percepções.”, 43 Congresso da Sociedade Brasileira de Computação, 2023, João Pessoa.

Medeiros B. M., Lima F. C .de N. e., Cardoso, R. M. M., Campos S. C. G. de., Fernandes V. E. G., Nunes, I. D., (2024) "Desenvolvimento cognitivo da pessoa idosa por meio de um curso de Pensamento Computacional", In: 1º Congresso Brasileiro sobre Envelhecimento Ativo e Saudável e XVI Seminário Internacional de Atividade Física para a Terceira Idade (CONBEAS).

Miranda, G. M. D., Mendes, A. C. G. e Silva, A. L. A. (2016). "O envelhecimento populacional brasileiro: desafios e consequências sociais atuais e futuras", Revista Brasileira de Geriatria e Gerontologia, 19(3), 507-519.

Oliveira Jr., E. R., Bortoli, L. A., Marchi, A. C. B., Pasqualotti, A. e GIL, H. T. (2023) "Proposição de uma sequência didática baseada no Pensamento Computacional para idosos", Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), Passo Fundo/RS. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, p. 1536-1545.

Pinto, L. D. (2010) "Estudo de complexos de cobre com aminoácidos de interesse para a química do cérebro" Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio).

Raymundo, T. M. (2013) "Aceitação de tecnologias por idosos", 89 f. Dissertação (Mestrado) – Escola de Engenharia de São Carlos/Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto/Instituto de Química de São Carlos, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.

Wing, J. M. (2006). "Computational Thinking", Communications of the ACM, 49(3), 33-35.

World Health Organization. (2015). "World report on ageing and health" World Health Organization. [link].
Published
2024-11-04
MEDEIROS, Bianca Maciel; LIMA, Francisco Carlos Nascimento de; CARDOSO, Rayana M. M.; CAMPOS, Sarah Carlas Gomes de; FERNANDES, Vinicius Eudes Galdino; NUNES, Isabel Dillmann. From Theory to Practice: Results of a Computational Thinking Teaching Methodology for Elderly People. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 35. , 2024, Rio de Janeiro/RJ. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 2506-2518. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2024.242639.