Game-Based Learning in School Reinforcement of Literacy by Alfabeclicando Research

Abstract


This article reflects on the contributions and challenges of the Active Methodology of Game-Based Learning (Game-Based Learning) for carrying out literacy reinforcement workshops in the post-pandemic period, with children from the 3rd to the 5th year of the Early Years, with lags in learning to read and write, in a public school in the city of Rio de Janeiro. Activities were developed with the use and production of physical games and digital games, as similarities and educational possibilities were identified in both game formats. This work is part of ongoing research, the main objective of which is to identify which literacy skills and abilities were unable to be taught due to the context of the Covid-19 pandemic.
Keywords: Game-Based Learning, Games, Literacy, School Reinforcement

References

Alves, A. G. (2017) “Eu fiz meu game: um framework para criação de jogos digitais por crianças”. 2017. 287 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade do Vale do Itajaí, Itajaí.

Arruda, E. P. (2011). “Aprendizagens e Jogos Digitais”. Campinas, SP: Alínea.

Ferreiro, E. e Teberosky, A. (1985) “Psicogênese da Língua Escrita”. Porto Alegre: Artes Médicas.

Grossi, E. P. (2011 a). “Didática da alfabetização: didática dos níveis pré-silábicos - v. 1”. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

GrossiI, E. P. (2011 b). “Didática da alfabetização: didática do nível alfabético - v. 2”. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Huizinga, J. (2004). “Homo Ludens: O jogo como elemento da cultura”. São Paulo: Perspectiva.

Kamii, C. e DeVries, R. (1991). “Jogos em Grupo na Educação Infantil: implicações da teoria de Jean Piaget”. São Paulo: Trajetória Cultural.

Kishimoto, T. M. (2005). “Jogo, Brinquedo, Brincadeira e a Educação”. São Paulo: Cortez.

Massa, M. de S. (2014) “Docentes de computação: mediação didática e prática profissional”. 220f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador.

Prensky, M. (2012). “Aprendizagem Baseada em Jogos Digitais”. – São Paulo: Editora SENAC. São Paulo, 2012.

Rizzo, G. (1996). “Jogos Inteligentes: a construção do raciocínio na escola natural”. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1996.

Smolka, A. L. B. A. (2012). “Criança na Fase Inicial da Escrita: a alfabetização como processo discursivo”. 13ª ed. São Paulo, Cortez e Editora.

Soares, M. (2020). “Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever”. São Paulo: Contexto.
Published
2024-11-04
VALES, Luciene de Sousa Teixeira; SILVA, Andréa Villela Mafra da; CORREIA, Elidia Maria Rodrigues; COSTA, Kamila Oliveira Melo de Oliveira; BARBOSA, Letícia Coelho; SANTOS, Lorrayne dos; LACERDA, Maisa Caroline Carvalho dos Anjos; MARTINS, Thais da Cruz. Game-Based Learning in School Reinforcement of Literacy by Alfabeclicando Research. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 35. , 2024, Rio de Janeiro/RJ. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 2591-2598. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2024.244607.