Proposal for a serious game to help learn the Portuguese language for indigenous students in the municipality of Oriximiná, Pará

  • Marcelo Ferreira de Souza Federal University of Western Pará
  • Raimundo Martins de Araújo Júnior Federal University of Western Pará / Federal University of Pernambuco http://orcid.org/0000-0002-1430-8474

Abstract


This article describes the first stages of the development of a serious game aimed at improving the learning of the Portuguese language by the indigenous people of the Wai Wai tribe, a predominant tribe in the city of Oriximiná, state of Pará. The game's approach is dialogues that facilitate aim to facilitate the insertion of an indigenous man (Wai Wai) in the city of Oriximiná, as he decides to leave his village to study in the big city. To do this, we use the Unity engine and the C# programming language, as well as other technologies.
Keywords: Serious game, Indigenous, Portuguese language

References

Aguilar, J., Díaz, F., Altamiranda, J., Cordero, J., Chavez, D., and Gutierrez, J. (2020). Metropolis: Emergence in a serious game to enhance the participation in smart city urban planning. Journal of the Knowledge Economy, 12(4):1594–1617.

Alves, C., Macena, J., Pires, F., and Pessoa, M. (2023). Avalanche silábica: jogo educacional para aprendizagem de encontros vocálicos na língua portuguesa. In Anais Estendidos do XII Congresso Brasileiro de Informática na Educação, pages 157–160, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Compto, G. and Vaz, H. (2023). O uso de games na afirmação da etnia indígena kokama. Anais Estendidos do Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (SBGames), pages 462–465.

INEP (2024). Avaliação da alfabetização - Mapa interativo – Unidades da Federação. [ONLINE] [link]. Acessado em: 22-09-2024.

Liska, G. J. R. (2019). Gamificação e conhecimento lexicossistêmico da língua portuguesa: avaliação de jogos educativos. In Anais Estendidos do XVIII Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital, pages 953–959, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Pires, F. G. D. S., Pessoa, M. S. P., Ferreira, R. M., Bernardo, J. R. S., and De Lima, F. M. M. (2020). O livro do conhecimento: um serious game educacional para aprendizagem de ortografia da língua portuguesa. Revista Brasileira de Informática na Educação, 28:436–460.

PMO (2024). Prefeitura Municipal de Oriximiná. [ONLINE] [link]. Acessado em: 19-04-2024.

Savi, R. and Ulbricht, V. R. (2008). Jogos digitais educacionais: Benefícios e desafios. RENOTE, 6(1).

Schalbetter, L., Salliou, N., Sonderegger, R., and Grˆet-Regamey, A. (2023). From board games to immersive urban imaginaries: Visualization fidelity’s impact on stimulating discussions on urban transformation. Computers, Environment and Urban Systems, 104:102003.

Zhang, Y., You, C., Pundir, P., and Meijering, L. (2023). Migrants’ community participation and social integration in urban areas: A scoping review. Cities, 141:104447.
Published
2024-11-04
SOUZA, Marcelo Ferreira de; ARAÚJO JÚNIOR, Raimundo Martins de. Proposal for a serious game to help learn the Portuguese language for indigenous students in the municipality of Oriximiná, Pará. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 35. , 2024, Rio de Janeiro/RJ. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 2647-2654. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2024.243490.