Development of an Interdisciplinary Gamified Virtual Learning Environment

Abstract


The use of digital information and communication technologies in the educational context is a reality. While teachers face a wide range of DICTs and difficulties in adapting them to their classes, students encounter unattractive resources that are often disconnected from their technological reality, especially in terms of their leisure activities. In this context, this work in progress seeks to develop a gamified virtual learning environment (VLE) that allows teachers to insert didactic sequences, resulting in gamified experiences similar to current commercial 2D games. The objective of the VLE is to evaluate student engagement compared to Moodle and to identify whether there is an improvement in learning outcomes. To date, the phases of analysis, design, development, and testing have been conducted, incorporating initial validation by a Software Engineering professor. This process has led to improvements in the VLE, which will be evaluated through case studies. Ultimately, it is expected that the VLE can be used at different educational levels.
Keywords: virtual learning environment, gamification, teaching sequence

References

Gabriel D. Mendonça, Marcos V. O. Assis, Katyeudo K. S. Oliveira, William S. de Deus, Gustavo M. N. Avellar, Anderson S. Marcolino. Desenvolvimento de um Ambiente Virtual de Aprendizagem Gamificado Interdisciplinar.

Alves, F. P. and Maciel, C. (2014). Codesign de atividades gamificadas: uma abordagem participativa do design instrucional em ambientes virtuais de aprendizagem. In Companion Proceedings of the 13th Brazilian Symposium on Human Factors in Computing Systems, pages 13—16.

Andrade, E, Chalco, G., and Isotani, S. (2014). Em direção à gamificação de sistemas tutores inteligentes aplicando a teoria de fluxo Ótimo no design instrucional de cenários colaborativos de aprendizagem. In Anais do III Workshop de Desafios da Computação aplicada a Educação, pages 97-106, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Barros, L, Bezerra, T., and Cunha, M. (2019). Uma revisão sistemática da literatura sobre gamificação no ambiente virtual de aprendizagem (ava) moodle e seus impactos no processo de ensino-aprendizagem. In Anais da XIX Escola Regional de Computação Bahia, Alagoas e Sergipe, pages 546-555, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Deterding, S. (2018). Gamification in management : Between choice architecture and humanistic design. Journal of Management Inquiry, I Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R., and Nacke, L. (2011). From game design elements to gamefulness: Defining gamification. Proceedings of the 151h International Academic MindTrek Conference: Envisioning Future Media Environments, MindTrek 2011, 1 1:9-15.

FaivoJr, V., Marcolino, A. S., DuarteFilho, N. E, OliveiraJr, E., and Barbosa, E. F. (2023). M-SPLearning: A Software Product Line for Mobile Learning Applications, pages 287—314. Springer International Publishing, Cham.

Garrido, E, Rêgo, B., and Matos, E. (2021). Design de interação integrado ao design instrucional: a modelagem de um ambiente de mooc por meio da molic- In Anais do XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 598—608, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Jimenez, C., Lozada, P, and Rosas, P. (2016). Usability heuristics: A systematic review. In 2016 IEEE 111h Colombian Computing Conference (CCC), pages 14. IEEE. Mourão Meireles, S. and Schimiguel, J. (2024). A avaliação da aprendizagem em ambientes gamificados: um mapeamento sistemático. Educação, Escola Sociedade, Nielsen, J. (1995). How to conduct a heuristic evaluation. Nielsen Norman Group, I ( 1):8.

Oliveira, E. and Borges, M. (2021). Uma ferramenta para apoiar professores no planeja mento de trabalhos em grupo: Um estudo de caso. In Anais do XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 259—269, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC-Porto, B. and Battestin, V. (2022). Tendências das propostas de gamificação no moodle: uma revisão sistemática. EaD em Foco, 12(1).

Pressman, R. S. and Maxim, B. R. (2021). Engenharia de software-9. McGraw Hill Brasil.

Saviani, D. and Duarte, N. (2010). A formação humana na perspectiva histórico ontológica. National Association of Postgraduate Research in Education, 15.

Marcolino, A. S. and Francine Barbosa, E. (2017). Towards a software product line architecture to build m-learning applications for the teaching of programming.

Simão, C. H. and Jardim, M. l. d. A. (2024). Aprendizagem gamificada no ensino fundamental e médio: uma revisão sistemática da literatura. Caderno Pedagógico, 21.

Valente, J. A. and Almeida, M. E. B. (202()). Políticas de tecnologia na educação no Brasil: Visão histórica e lições aprendidas. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, 28:46.

Valente, J. X, Almeida, M. E. B. G., and Serpa, A. F. (2017). concepções às práticas em distintos níveis de ensino. Editora Universitária Champagnat - PUCPRESS, pages 457-460.
Published
2024-11-04
MENDONÇA, Gabriel D.; ASSIS, Marcos V. O.; OLIVEIRA, Katyeudo K. S.; DEUS, William S. de; AVELLAR, Gustavo M. N.; MARCOLINO, Anderson S.. Development of an Interdisciplinary Gamified Virtual Learning Environment. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 35. , 2024, Rio de Janeiro/RJ. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 2737-2746. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2024.244659.