LetraMundo: A serious literacy game for children with Autism Spectrum Disorder (ASD) in a school environment

  • Arthur H. S. Silva Federal Institute of Education, Science, and Technology of Alagoas
  • Pedro H. Santos Federal Institute of Education, Science, and Technology of Alagoas
  • Mônica X. C. Cunha Federal Institute of Education, Science, and Technology of Alagoas https://orcid.org/0000-0002-5869-9358

Abstract


This work presents the development of a Web application of Serious Games (SG) for literacy aimed at children with Autism Spectrum Disorder (ASD), with the purpose of assisting special education and promoting social inclusion in the educational environment. The application will combine playful elements with specific educational goals, providing an adaptive and personalized learning experience. The prototype of this application was tested by special education professionals. The results highlighted the need for a redistribution of levels and the creation of activities that help in teaching graphemes.
Keywords: Autism, Serious games, Inclusive education, Literacy

References

Aguiar, Ellen et al. Avaliando Jogos Digitais Educativos para Indivíduos Portadores do Transtorno do Espectro Autista. In: Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 29, 2018, Fortaleza - CE. Anais… Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2018. Disponível em DOI: 10.5753/cbie.sbie.2018.1830. Acesso em 6 ago. 2024.

American Psychological Association - APA. Autism spectrum disorder. Disponível em: [link]. Acesso em 6 ago. 2024.

Brasil. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Estatuto da Pessoa com Deficiência. 2015. Disponível em: [link]. Acesso em: 17 set. 2024.

Capellini, V.; Shibukawa, P.; Rinaldo, S. Práticas pedagógicas colaborativas na alfabetização do aluno com transtorno do espectro autista. Colloquium Humanarum, Presidente Prudente, v. 13, n. 2, p.87-94 abr/jun 2016. DOI: 10.5747/ch.2016.v13.n2.h256.

Carvalho, Lukas; Cunha, Mônica. ABC Autismo Animais: Um aplicativo para auxiliar a aprendizagem de crianças com autismo. In: SBGames, 18, 2019, Rio de Janeiro - RJ. Anais… Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2019. Disponível em [link]. Acesso em 6 ago. 2024.

CDC. Centers for Disease Control and Prevention. Data and statistics on Autism Spectrum Disorder. 2020. Disponível em: [link]. Acesso em: 6 ago. 2024.

Corrêa, Taylor. Ensino de física para estudantes autistas. 2020. 57 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Física) – Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021. Disponível em: [link]. Acesso em: 17 set. 2024.

Farias, Ezequiel; Silva, Leandro; Cunha, Mônica. ABC AUTISMO: Um aplicativo móvel para auxiliar na alfabetização de crianças com autismo baseado no Programa TEACCH. In: Simpósio Brasileiro de Sistemas de Informação, 10, 2014, Londrina - PR. Anais… Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2014, pp. 458-469. Disponível em: [link]. Acesso em: 6 ago. 2024.

Jensen, Nikolas; Granza, R.; Noveletto, F. Jogo Sério para Letramento de Crianças com Transtorno do Espectro do Autismo. In: Tecnologia assistiva: projetos e aplicações / organização Maria Lúcia Leite Ribeiro Okimoto...[et al.]. 1. ed. – Bauru, SP: Canal 6, 2021, pp. 390-395. DOI: 10.52050/9786586030549.

Moran, José; Masetto, Marcos; Behrens, Marilda. Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas: Editora Papirus, 2015. DOI: 10.58203/Licuri.83152.

Nascimento, Thais; Brommenschenkel, Valquíria; Santos, Maria. Hiperfoco como caminho para o aprendizado e inclusão de alunos com autismo. Educação Especial: itinerários educativos, n. 8, 2023, Espírito Santo. Disponível em: [link]. Acesso em: 6 ago. 2024.

Nunes, Débora; Schmidt, Carlo. Educação especial e autismo: das práticas baseadas em evidências à escola. Cadernos de Pesquisa, 49 (173) • Jul-Set 2019. Disponível em: DOI: 10.1590/198053145494. Acesso em: 18 Set. 2024.

Organização das Nações Unidas (ONU). Transforming our world: The 2030 Agenda for Sustainable Development. United Nations. 2015. Disponível em: [link]. Acesso em: 6 ago. 2024.

Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura (UNESCO). Manual para garantir inclusão e equidade na educação. 2019. Disponível em: [link] Acesso em: 17 set. 2024.

Papim, Angelo. Autismo e aprendizagem: os desafios da Educação Especial. Porto Alegre, RS: Editora Fi. 2020. ISBN - 978-85-5696-801-2. Disponível em: [link]. Acesso em: 17 de setembro de 2024.

Rios, C.; Ortega, F.; Zorzanelli R.; Nascimento, L. Da invisibilidade à epidemia: a construção narrativa do autismo na mídia impressa brasileira. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, Vol. 19. p. 325-335. 2015. Disponível em: [link]. Acesso em: 6 ago. 2024.

Sampaio, Leandro Pereira; Pereira, Cláudia Pinto. Jogo Digital Educativo para Auxílio a Crianças com Autismo. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO (SBIE), 33 , 2022, Manaus. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022, p. 597-608. DOI: 10.5753/sbie.2022.225806.

Scliar, Leonor. Sistema Scliar de alfabetização: fundamentos. Florianópolis: Lili, 2013. ISBN: 978-85-67143–00-2.

Scliar, Leonor; Bispo, Rosiene; Santos, Silvania. Experiência inovadora em alfabetização no nordeste. In: Congresso Brasileiro de Alfabetização, 2020. ISSN 2763-8588. Disponível em: [link]. Acesso em: 16 set. 2024.

Silva Júnior, R.; Lopes, G. F.; Silva, V. D.; Carvalho, J. H. dos S. Tecnologia assistiva: a importância na formação de alunos com deficiência. Boletim de Conjuntura (BOCA), Boa Vista, v. 14, n. 41, p. 248–260, 2023. DOI: 10.5281/zenodo.7927443. Disponível em: [link]. Acesso em: 7 ago. 2024.

Tresoldi, Marilei. O uso de jogos na alfabetização auxiliando o processo de aprendizagem. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Especialização em Mídias na Educação) - Curso de Especialização em Mídias na Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019. Disponível em: [link]. Acesso em: 6 ago. 2024.
Published
2024-11-04
SILVA, Arthur H. S.; SANTOS, Pedro H.; CUNHA, Mônica X. C.. LetraMundo: A serious literacy game for children with Autism Spectrum Disorder (ASD) in a school environment. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 35. , 2024, Rio de Janeiro/RJ. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 2747-2756. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2024.244666.