The Use and the Potential of Artificial Intelligence in Learning of Algorithms and Computer Programming

Abstract


With the growing demand for qualified professionals, large class sizes in the early semesters and high dropout rates in Computing and Information Technology courses, this study explores the potential of using AI tools, specifically chatbots, as an assisting technology in the study and learning of students in Algorithms and Computer Programming. Three AI systems - ChatGPT 3.5 (OpenAI), Copilot (Microsoft), and Gemini (Google) - were tested on various topics in this discipline. The results obtained so far indicate that these tools have the ability to support individualized study and suggest that these chatbots have the potential to significantly contribute to student learning, helping to address both knowledge gaps and retention. As a next step, the aim is to develop a guide with instructions on how to use these chatbots in the discipline of Algorithms and Programming.

Keywords: Artificial intelligence, Chatbots, Study, Learning, Algorithms and Computer Programming

References

Andrade, P. C. de R. e Campos, C. A. (2019). Evasão no Bacharelado Interdisciplinar em Ciência e Tecnologia”, In: Cadernos de Pesquisa: Pensamento Educacional, Curitiba, v. 14, n. 38, p. 87-103.

Brasscom (2019). Relatório de Inteligência e Informação BRI2-2019-010, v. 81, São Paulo.

Brasscom (2021). Relatório de Inteligência e Informação BRI2-2021-007, v. 112, São Paulo.

Chassignol, M., Khoroshavin A., Klimova, A, Bilyatdinova, A. (2018). Artificial Intelligence trends in education: a narrative overview, In: Procedia Computer Science, v. 136, p. 16-24, ISSN 1877-0509, DOI: 10.1016/j.procs.2018.08.233.

Chen, X., Zou, D., Xie, H., Cheng, G., & Liu, C. (2022). Two Decades of Artificial Intelligence in Education: Contributors, Collaborations, Research Topics, Challenges, and Future Directions, In: Educational Technology & Society, v. 25 (1), p. 28-47.

Crompton, H. e Burke, D. (2023). Artificial intelligence in higher education: the state of the field, In: International Journal of Educational Technology in Higher Education 20:22.

Delbianco, N. R. e Valentim, M. L. P. (2022). Sociedade da Informação e as mídias sociais no contexto da comunicação científica, In: AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento, 11, p. 1-11.

Forbes. (2023). Febre do ChatGPT se espalha em escritórios nos EUA e dispara alerta, [link].

Google. (2023). Panorama de talentos em tecnologia, [link].

Haindl, P. e Weinberger, G. (2024). Students’ Experiences of Using ChatGPT in an Undergraduate Programming Course, In: IEEE Access, 12, p. 43519-43529.

Halaweh, M. (2023). ChatGPT in education: Strategies for responsible implementation. In: Contemporary Educational Technology, v. 15, n. 2, ISSN 1309-517X, DOI: 10.30935/cedtech/13036.

Marques, L. T., Marques, B. T.; Silva, C. A. M.; Rocha, R. S.; Silva, J. C. P.; Chaves, L., Queiroz, P. G. G.; De Castro, A. F. (2020). A evasão escolar no ensino superior: Um estudo de caso do curso de ciência da computação da UFERSA, In: Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 12, p. 103334-103350, DOI: 10.34117/bjdv6n12-728. ISSN 2525-8761.

Prediger, J., Berwanger, L. e Mörs, M. F. (2013). Relação entre aluno e matemática: reflexões sobre o desinteresse dos estudantes pela aprendizagem desta disciplina, In: Revista Destaques Acadêmicos, v. 1, n. 4, [link].

Qadir, J. (2022). Engineering Education in the Era of ChatGPT: Promise and Pitfalls of Generative AI for Education. In: TechRxiv, v. 1, DOI: 10.36227/techrxiv.21789434.

Ngo, T. T. A. (2023). The perception by university students of the use of ChatGPT in education, In: International Journal of Emerging Technologies in Learning (Online), v. 18, n. 17, p. 4.

Rahman, M. M. e Watanobe, Y. (2023). ChatGPT for Education and Research: Opportunities, Threats, and Strategies, In: Applied Sciences, 13(9), 5783, DOI: 10.3390/app13095783.

Rodrigues, O. S. e Rodrigues, K. S. (2023). A inteligência artificial na educação: os desafios do ChatGPT, In: Texto Livre, v. 16, [link].

Rosseti, R. e Angeluci, A. (2021). Ética Algorítmica: questões e desafios éticos do avanço tecnológico da sociedade da informação, In: Galáxia (São Paulo, online), ISSN 1982-2553, n. 46, p. 1-18.

Saccaro, A., França, M. T. A. e Jacinto, P. de A. (2019). Fatores Associados à Evasão no Ensino Superior Brasileiro: um estudo de análise de sobrevivência para os cursos das áreas de Ciência, Matemática e Computação e de Engenharia, Produção e Construção em instituições públicas e privadas, In: Estud. Econ., São Paulo, vol. 49, n. 2, p. 337-373.

Santos, M., Manhães, A. M. e Lima, A. R. (2018). Indústria 4.0: Desafios e oportunidades para o Brasil, In: Simpósio de Engenharia de Produção de Sergipe, 10, p. 317-329.

Sok, S. e Heng, K. (2023). ChatGPT for Education and Research: A Review of Benefits and Risks, [link].

Souza, C., da Silva, C. e Gessinger, R. (2017). Um estudo sobre evasão no ensino superior do Brasil nos últimos dez anos, In: Congresos CLABES, [link].
Published
2024-11-04
CARVALHO, Sabrina Midori Futami Teixeira de; OLIVEIRA, Ivan Carlos Alcântara de. The Use and the Potential of Artificial Intelligence in Learning of Algorithms and Computer Programming. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 35. , 2024, Rio de Janeiro/RJ. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 3049-3058. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2024.244954.