A Digital Training Experience for Women: Towards Technological Inclusion
Abstract
Digital inclusion plays a crucial role in improving the quality of life of older people, offering access to essential services. This article reinforces the importance of digital inclusion, especially for older women, who often face significant barriers to accessing technology. The project features a course that was developed not only to equip these women with essential skills for digital life, but seeks to promote their independence, critical thinking and computational thinking.
Keywords:
technological inclusion, gender equity, digital training, inclusion women
References
Agência Brasileira de Telecomunicações (Anatel). (2023). Inclusão Digital para Idosos: Desafios e Oportunidades. Brasília, DF: Anatel, [link], Julho.
Bermudes, W. L., Santana, B. T., Braga, J. H. O., & Souza, P. H. (2016). Tipos de escalas utilizadas em pesquisas e suas aplicações. Revista Vértices, 18(2), 7-20.
Centre for Ageing, Population and Policy (CAPP). (2023).
Costa, R., Lula, C., Guinati, D., & Souza, S. (2021). Unindo o Útil ao Agradável: Ação de Extensão de Formação em Informática para Mulheres em Vulnerabilidade Social. In Anais do XV Women in Information Technology, (pp. 230-239). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wit.2021.15859.
European Commission. (2019). Digital Inclusion for Older Women: Empowering Aging Populations through Technology.
Fundo das Nações Unidas para a População (UNFPA). (2021). “Envelhecimento da População: Uma Oportunidade para o Desenvolvimento”, [link], Julho. Brasília, DF: UNFPA.
Galeno, L., Lucena, M., Lima, T., & Campos, M. (2020). Minerv@s Digitais: encorajando e acolhendo mulheres na computação. In Anais do XIV Women in Information Technology, (pp. 70-79). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wit.2020.11277.
Giacomelli, J., de Mello, A., Cheiran, J., & Costa Junior, M. (2020). Desenvolvimento e avaliação de jogos para a inclusão digital de pessoas idosas. In Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, (pp. 391-400). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/cbie.sbie.2020.391.
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2023). “161,6 milhões de pessoas com 10 anos ou mais de idade utilizaram a Internet no país, em 2022”. Brasília, DF: IBGE, 2023.
Kanižaj, I., & Brites, M.J. (2022). Digital Literacy of Older People and the Role of Intergenerational Approach in Supporting Their Competencies in Times of COVID-19 Pandemic. In Gao, Q., & Zhou, J. (Eds.), Human Aspects of IT for the Aged Population, DOI: 10.1007/978-3-031-05581-2_25, Julho. Design, Interaction and Technology Acceptance (pp. 335-345). Lecture Notes in Computer Science, vol 13330. Springer, Cham.
Lima, W., Maciel, C., Casagrande, A., Sassi, S., & Nunes, M. (2022). STEAM, Gênero e Ensino Médio: ações da extensão em parceria com o Meninas Digitais Mato Grosso. In Anais do XVI Women in Information Technology, (pp. 251-256). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wit.2022.222927.
McCoy, J. L., Brazeal, J. M., & Williams, J. M. (2022). Digital literacy and older adults: Improving the evidence base for digital literacy programs, DOI: 10.1080/23311983.2022.2037229, Julho. Journal of Media Literacy Education, 14(1), 1-16.
Organização Mundial da Saúde (OMS). (2020). “Ageing Gracefully in a Digital World”, [link], Julho.
Organização Mundial da Saúde (OMS). (2020). “Leapfrogging to a Healthy Ageing Society through Inclusive Technology”, [link], Julho.
Pew Research Center. (2021). Digital Inclusion: Understanding the Challenges Faced by Elderly Women.
Pinheiro, J., Feltrim, V., Silva, G., Tait, T., & Dias, M. (2023). Incluindo Mulheres no Mundo Digital: Relato de Experiência. In Anais do XVII Women in Information Technology, (pp. 370-375). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wit.2023.230525.
Santos, A. F. dos, Casagrande, A. L., & Maciel, C. (2023). Fomentar la permanencia de las mujeres en la enseñanza secundaria y criar oportunidades para las carreras STEM. Interfases, (018), 123-132. DOI: 10.26439/interfases2023.n018.6606.
Stanford Center on Longevity. (2021). Digital Literacy and Inclusion for Older Adults, [link], Julho.
Bermudes, W. L., Santana, B. T., Braga, J. H. O., & Souza, P. H. (2016). Tipos de escalas utilizadas em pesquisas e suas aplicações. Revista Vértices, 18(2), 7-20.
Centre for Ageing, Population and Policy (CAPP). (2023).
Costa, R., Lula, C., Guinati, D., & Souza, S. (2021). Unindo o Útil ao Agradável: Ação de Extensão de Formação em Informática para Mulheres em Vulnerabilidade Social. In Anais do XV Women in Information Technology, (pp. 230-239). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wit.2021.15859.
European Commission. (2019). Digital Inclusion for Older Women: Empowering Aging Populations through Technology.
Fundo das Nações Unidas para a População (UNFPA). (2021). “Envelhecimento da População: Uma Oportunidade para o Desenvolvimento”, [link], Julho. Brasília, DF: UNFPA.
Galeno, L., Lucena, M., Lima, T., & Campos, M. (2020). Minerv@s Digitais: encorajando e acolhendo mulheres na computação. In Anais do XIV Women in Information Technology, (pp. 70-79). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wit.2020.11277.
Giacomelli, J., de Mello, A., Cheiran, J., & Costa Junior, M. (2020). Desenvolvimento e avaliação de jogos para a inclusão digital de pessoas idosas. In Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, (pp. 391-400). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/cbie.sbie.2020.391.
IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2023). “161,6 milhões de pessoas com 10 anos ou mais de idade utilizaram a Internet no país, em 2022”. Brasília, DF: IBGE, 2023.
Kanižaj, I., & Brites, M.J. (2022). Digital Literacy of Older People and the Role of Intergenerational Approach in Supporting Their Competencies in Times of COVID-19 Pandemic. In Gao, Q., & Zhou, J. (Eds.), Human Aspects of IT for the Aged Population, DOI: 10.1007/978-3-031-05581-2_25, Julho. Design, Interaction and Technology Acceptance (pp. 335-345). Lecture Notes in Computer Science, vol 13330. Springer, Cham.
Lima, W., Maciel, C., Casagrande, A., Sassi, S., & Nunes, M. (2022). STEAM, Gênero e Ensino Médio: ações da extensão em parceria com o Meninas Digitais Mato Grosso. In Anais do XVI Women in Information Technology, (pp. 251-256). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wit.2022.222927.
McCoy, J. L., Brazeal, J. M., & Williams, J. M. (2022). Digital literacy and older adults: Improving the evidence base for digital literacy programs, DOI: 10.1080/23311983.2022.2037229, Julho. Journal of Media Literacy Education, 14(1), 1-16.
Organização Mundial da Saúde (OMS). (2020). “Ageing Gracefully in a Digital World”, [link], Julho.
Organização Mundial da Saúde (OMS). (2020). “Leapfrogging to a Healthy Ageing Society through Inclusive Technology”, [link], Julho.
Pew Research Center. (2021). Digital Inclusion: Understanding the Challenges Faced by Elderly Women.
Pinheiro, J., Feltrim, V., Silva, G., Tait, T., & Dias, M. (2023). Incluindo Mulheres no Mundo Digital: Relato de Experiência. In Anais do XVII Women in Information Technology, (pp. 370-375). Porto Alegre: SBC. DOI: 10.5753/wit.2023.230525.
Santos, A. F. dos, Casagrande, A. L., & Maciel, C. (2023). Fomentar la permanencia de las mujeres en la enseñanza secundaria y criar oportunidades para las carreras STEM. Interfases, (018), 123-132. DOI: 10.26439/interfases2023.n018.6606.
Stanford Center on Longevity. (2021). Digital Literacy and Inclusion for Older Adults, [link], Julho.
Published
2024-11-04
How to Cite
FELIZARDO, Joana; GRACIANO, Vitória; FIGUEIREDO, Ana Mara de; GUARISI, Aline; BOECHAT, Paola Gualande Ribeiro; VICENTE, Gabriely.
A Digital Training Experience for Women: Towards Technological Inclusion. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 35. , 2024, Rio de Janeiro/RJ.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2024
.
p. 3139-3148.
DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2024.244635.
