Exploring Creative and Computational Thinking through Problem-Based Learning: An Experience Report with ScratchJr

  • Taís Ferreira Lima Federal Institute of Education, Science, and Technology of Rio Grande do Sul
  • Gildomiro Bairros Federal Institute of Education, Science, and Technology of Rio Grande do Sul
  • Márcia Häfele Islabão Franco Federal Institute of Education, Science, and Technology of Rio Grande do Sul https://orcid.org/0000-0003-3769-6104
  • Silvia de Castro Bertagnolli Federal Institute of Education, Science, and Technology of Rio Grande do Sul https://orcid.org/0000-0001-7495-6636
  • Andre Peres Federal Institute of Education, Science, and Technology of Rio Grande do Sul
  • Fabio Yoshimitsu Okuyama Federal Institute of Education, Science, and Technology of Rio Grande do Sul https://orcid.org/0000-0001-7427-2525
  • Mariano Nicolao Federal Institute of Education, Science, and Technology of Rio Grande do Sul

Abstract


This article reports the experience of a study involving 28 elementary school students (ages 6 to 11) who participated in a workshop aimed at stimulating computational thinking and creativity through problem-based learning. The workshop, aligned with the Brazilian National Common Core Curriculum, sought to promote collaboration and reflection on environmental degradation. The study investigated how the use of the ScratchJr platform can foster skill development in children. The results indicated that, using ScratchJr, students developed collaboration, creativity, logical reasoning, autonomy, and critical thinking skills, proposing dynamic solutions to the presented problems.
Keywords: ScratchJr, Elementary School, Creative Thinking

References

Barrows, H. S. (1986) “A Taxonomy of Problem-Based Learning Methods”. In: Medical Education, v.20, p. 481-486. Disponível em: [link] Acesso 10 jan. 2024.

Borochovicius, E.; Tortella, J. C. B. (2014) “Aprendizagem Baseada em Problemas: um método de ensino-aprendizagem e suas práticas educativas”. Disponível em: [link] Acesso 07 dez. 2023.

Brasil. Ministério da Educação (2018) Base Nacional Comum Curricular. Brasília. Disponível em: [link] Acesso 12 mar. 2024.

Brasil. Ministério da Educação (2022) Base Nacional Comum Curricular. Brasília. Disponível em: [link] Acesso 20 set. 2024.

Papert, S. (1996) The Connected Family: Bridging the digital generation gap. Marietta, GA: Longstreet Press.

Papert, S.; Solomon, C. (1971) “Twenty Things to do with a computer”. LOGO Memo n. 3. Cambridge, Massachusetts: MIT. Disponível em: [link] Acesso 09 dez. 2023.

Piaget, J. (1973). A psicologia da inteligência. Zahar Editores.

Prince, M. (2004). A aprendizagem ativa funciona? Uma revisão da pesquisa. Journal of Engineering Education, 93(3), 223-231.

Resnick, M. (2020) Jardim de infância para a vida toda: por uma aprendizagem criativa, mão na massa e relevante para todos. Porto Alegre: Penso. 170 p.

ScratchJr Home. Disponível em: [link]. Acesso 20 mai. 2024.

Scheffel, E. J. S.; Motta, C. L. R. (2022) “Desenvolvimento das competências de Computação dispostas na BNCC a partir da Aprendizagem Baseada em Problemas com alunos do ensino fundamental”. In: Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 33. Manaus. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, p. 85-94.

Silva, K.; Esteves, A.; Dutra, C.; Almeida, A.; Silva, F.(2020) “Aprendizagem Baseada em Problemas (ABP) no Ensino Fundamental: Uma Revisão Sistemática de Literatura”. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, v. 21, n. 3, p. 244–249. Disponível em: [link]. Acesso 14 set. 2024

Souza, S. C.; Dourado, L. (2015) “Aprendizagem Baseada Em Problemas: Um Método de Aprendizagem Inovador para o Ensino Educativo. Disponível em: [link]. Acesso 09 dez. 2023.

Vygotsky, L. S. (1984). A formação social da mente. Martins Fontes.

Yin, R. K. (2015). Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman Editora.
Published
2024-11-04
LIMA, Taís Ferreira; BAIRROS, Gildomiro; FRANCO, Márcia Häfele Islabão; BERTAGNOLLI, Silvia de Castro; PERES, Andre; OKUYAMA, Fabio Yoshimitsu; NICOLAO, Mariano. Exploring Creative and Computational Thinking through Problem-Based Learning: An Experience Report with ScratchJr. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 35. , 2024, Rio de Janeiro/RJ. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 3246-3254. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2024.244856.