Didactic Sequence for Computing Education: An Analysis of the Card Game for Teaching Primitive Data Types
Abstract
This study explored the use of a didactic sequence as an unplugged educational tool, for teaching primitive data types with 6th grade students in the city of Itacoatiara/AM. The research was based on the Unplugged Computing methodology, showing that the majority of students had a good level of understanding of concepts about data types, with a high rate of success in assessment activities. However, initial difficulties with the game rules indicate the need for improvements to the sequence. Therefore, the refinement of rules, integration of scoring systems and greater emphasis on the review of specific concepts are points to be implemented for the next experimental study.
References
Brasil. (2022). BNCC Computação - Complemento. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação.
Clementino, E., Silva, T., Aranha, E., & Santos, F. (2022). Jogos Não Digitais para Ensino de Computação – um Mapeamento Sistemático. In Anais do XXXIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, (pp. 540-550). Porto Alegre: SBC.
Ferreira, N. D. V. (2023). Bullying e obesidade envolvendo crianças no contexto escolar.
Lima, L. S. de, Souza, G. P. de, & Portinho, D. B. (2021). A ludicidade no processo de ensino e aprendizagem: implicações para o desenvolvimento da criança na pré-escola*. Cadernos Camilliani, 17(3), 2161-2174. Recuperado de [link].
Martins, D. J. S., & Oliveira, F. C. S. (2023). Pensamento computacional para crianças por meio do projeto de extensão Academia HackTown. Cadernos CEDES, 43(120), 6.
Melo, A. M., Klauberg, G. M., & de Mello, A. V. (2024, July). Divulgação Científica: propostas no Contexto da Curricularização da Extensão. In Workshop sobre Educação em Computação (WEI) (pp. 217-228). SBC.
Soares, P. L. G. (2023). Desenvolvimento do jogo de cartas BI-NA-RI-OH para o ensino da aritmética binária. Universidade Federal da Paraíba. Recuperado de [link].
Wing, J. (2024). Computational Thinking with Jeannette Wing. Columbia Journalism School.
