Impact of Competitive Programming Training in High School: Results and Challenges

Abstract


This article presents an ongoing research aiming to develop an effective methodology for teaching programming, focusing on participation in the Brazilian Informatics Olympiad (OBI), for elementary and high school students. The training conducted with students from the Federal Institute and state schools, demonstrates the importance of programming training programs as a way to promote interest in computing, stimulate the development of computational skills, and increase participation in competitions such as the OBI. The next steps of the research include conducting more training cycles and analyzing the results obtained in the competitions.

Keywords: Programming training, Competitive programming, Computational thinking, Problem-Based Learning (PBL)

References

Conselho Nacional de Educação (2022). Parecer cne/ceb nº:2/2022. [link]. Acesso em: 16 jun. 2023.

de Menezes, G. R., de Souza Pereira, J. H., and Theodoro, L. C. (2021). Análise do perfil dos medalhistas da olimpíada brasileira de informática 2019. Revista de Sistemas e Computação, 11:4–16.

Herrington, J., McKenney, S., Reeves, T. C., and Oliver, R. (2007). Design-based research and doctoral students: Guidelines for preparing a dissertation proposal. In Montgomerie, C. and Seale, J., editors, Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2007, pages 4089–4097. World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia & Telecommunications 2007, ED-MEDIA 2007 ; Conference date: 25-06-2007 Through 27-06-2007.

Laaksonen, A. (2017). Guide to Competitive Programming, volume 1. Springer International Publishing, 1 edition.

Lertbanjongam, S., Chinthanet, B., Ishio, T., Kula, R. G., Leelaprute, P., Manaskasemsak, B., Rungsawang, A., and Matsumoto, K. (2022). An empirical evaluation of competitive programming ai: A case study of alphacode. arXiv preprint arXiv:2208.08603.

Martins, J. G. (2002). Aprendizagem baseada em Problemas Aplicada a Ambiente Virtual de Aprendizagem. PhD thesis, Universidade Federal de Santa Catarina.

Menezes, G. (2024). Desenvolvimento de um método para potencializar os estudos de programação competitiva no ensino médio e fundamental. Master’s thesis, Universidade Federal de Uberlândia.

Piekarski, A. E. T., Miazaki, M., Junior, A. L. R., Militão, E. P., and Silva, J. V. P. (2023). Programação competitiva em um projeto de extensão para o ensino técnico em informática. Revista Conexao UEPG.

SBC (2022). Olimpíada brasileira de informática. [link]. Acesso em: 19 jun. 2024.

Sousa, P., Costa, J. R., Silva, G., Lima, V., Tavares, W., and Bezerra, C. (2021). Preparação para olimpíada brasileira de informática nível sênior: Um relato de experiência. In Anais do XXIX Workshop sobre Educação em Computação, pages 101– 110, Porto Alegre, RS, Brasil. SBC.

Vitorino, M., Silva, H., Sampaio, L., and Gheyi, R. (2018). Perfil dos premiados em olimpíadas de informática e sua influência sobre a educação em computação. Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação - SBIE), 29(1):228.

Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Commun. ACM, 49(3):33–35.
Published
2024-11-04
SANTOS, Camila da Cruz; SANTOS, Sarah Souto dos; IRION, Crishna; MENEZES, Giullia Rodrigues de; ARAÚJO, Rafael Dias; PEREIRA, João Henrique de Souza. Impact of Competitive Programming Training in High School: Results and Challenges. In: BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SBIE), 35. , 2024, Rio de Janeiro/RJ. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 3274-3283. DOI: https://doi.org/10.5753/sbie.2024.244908.