ReqStore: Um Repositório de Requisitos de Projetos de Software como Apoio a Metodologia PBL

  • Paulo Pordeus Universidade Federal do Ceará
  • Carla Bezerra Universidade Federal do Ceará
  • Emanuel Coutinho Universidade Federal do Ceará

Resumo


With the growth of the Information Technology market (IT), a strong demand for different ways to develop software quality has arisen, and therefore a demand for qualified professionals. To enable these professionals, an effective teaching model is necessary for the development and improvement of skills and competencies oriented to the development of real projects with similar complexity to those found in the labor market. For this, the method of teaching Problem based Learning (PBL) has been applied in different market areas. The PBL use problems designed to initiate, motivate and focus in the acquisition of knowledge through practice, and encourage the development of skills, needed in a professional context. This study aims to develop a tool, called ReqStore, to help the teacher while using the PBL methodology with a project requirements repository. As a result of this work, we carried out an experiment in a class of Programming Fundamentals of discipline to validate tthe effectiveness of tool with use of PBL methodology.

Palavras-chave: Requisitos, Repositório, Aprendizagem baseada em problemas

Referências

Almendra, C. C., Bezerra, C. I. M., Nunes, L. M. F., Coutinho, E. F. 2014. Requisitos Funcionais para Ambientes de Apoio ao Nível G do MPS.BR. In: X Simpósio Brasileiro de Sistemas de Informação. Londrina, PR.

Andrade, A. G. P. et al. 2007. Aplicação do Método PBL no Ensino de Engenharia de Software: Visão do Estudante. Anais do XXII Congresso da Sociedade Brasileira de Computação.

Bonetti, T. M. 2011. Desenvolvimento de um Repositório Colaborativo para Compartilhar Atividades de Ensino na Área de Gerenciamento de Projetos. Trabalho de Conclusão de Curso. (Graduação em Sistemas de Informação) – Universidade Federal de Santa Catarina. Florianopólis-SC.

Casagrande, M. F. R., Kozima, G., Willrich, R. 2013. Técnica de Recomendação Baseada em Metadados para Repositórios Digitais Voltados ao Ensino. In: Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação.

Cohn, M. 2004. User stories applied: For agile software development. Addison-Wesley Professional.

Figuerêdo, C. O., Santos, S. C., Borba, P. H. M., Alexandre, G. H. S. 2011. Using PBL to develop Software Test Engineering. 14th IASTED International Conference on Computers and Advanced Technology in Education (CATE 2011), Cambridge, UK.

Hayes, H. 2005. Digital Repositories: Helping universities and colleges. JISC, Briefing Paper – Higher Educations Sector.

Heery, R. and Anderson, S. 2005. Digital repositories review. Other. Joint Information Systems Committee. Disponível em: http://opus.bath.ac.uk/23566/2/digitalrepositories-review-2005.pdf. Acesso em: 23 de fevereiro de 2015.

Martin, K. and Chinn, Donald. 2005. Collaborative, problem-based learning in computer science. Journal of Computing Sciences in Colleges, v. 21, n. 1, p. 239-245, 2005.

Mendonça, A. P., De Barros, E. C. and Guerrero, D. D. S. 2008. Elicitação de Requisitos - Evidências de uma Problemática na Formação dos Estudantes de Computação. Fórum de Educação em Engenharia de Software, p. 65.

Mennin, S. and Majoor, G. 2002. Problem based learning/Portuguese translation Aprendizagem baseada em problemas – ABP. Tradução Gladis Bottaro Angel; Regina Helena Petroni Mennin. The Network – Towards Unity for Health – Position Paper.

Mergen, M., Kepler, F. N., Da Silva, J. P. S., Cera, M. C. 2013. Using PDCA as a General Framework for Teaching and Evaluating the Learning of Software Engineering Disciplines. In: IX Simpósio Brasileiro de Sistemas de Informação. João Pessoa, PB.

Paiva, S. R. 2011. Uma Revisão Sistemática das Pesquisas Realizadas sobre a melhoria no ensino de Engenharia de Software. João Pessoa, UFPB. Relatório Técnico – FPB/CCEN.

Park, S. H. 2006 Impact of Problem-Based Learning (PBL) on teachers’ beliefs regarding technology use. 171 f. Thesis (Doctoral in Philosophy) - Faculty of Purdue University, West Lafayette, Indiana.

Penaforte, J. C. 2001. John Dewey e as raízes filosóficas da aprendizagem baseada em problemas. In: Mamede, S.;
Penaforte, J. C. (Org.). Aprendizagem baseada em problemas: anatomia de uma nova abordagem educacional. São Paulo: Hucitec/ESP-CE.

Ribeiro, L. R. and Mizukami, M. G. N. 2004. A PBL na universidade de newcastle: um modelo para o ensino de engenharia no brasil? In Olhar de Professor, volume 7, pages133–146, Ponta Grossa, Brazil.

Ribeiro, L. R. and Mizukami, M.G.N. 2005. An experiment with PBL in higher education as appraised by the teacher and students. Interface - Comunic Saude Educ. 9(17):357-68.

Romani, L. S., Fuco, E., Santos, P. L. V. 2010. Análise e Implantação de Repositório Digital Utilizando Software Livre DSPACE. In: VI Simpósio Brasileiro de Sistemas de Informação. Marabá, PA.

Sakai, Márcia Hiromi; LIMA, Gerson Zanetta de. PBL uma visão geral do método. Olho Mágico, Londrina, v. 2, n. 5/6, nov. 1996. Número especial.

Santos, S. C. and Pinto, A. 2012. Assessing PBL with software factory and agile processes: a case study to develop mobile softwares engineers. 15th IASTED International Conference on Computers and Advanced Technology in Education (CATE 2012), Nápoles, Itália.

Santos, S. C. et al. 2009. Applying PBL in Software Engineering Education. In: Software Engineering Education and Training. SEET'09. 22nd Conference on. IEEE, 2009. p. 182-189.

Savery, J. R. and Duffy, T. M. 1995. Problem based learning: An instructional model and its constructivist framework. Educ Technology, 35(5):31-7.

Souza, M. M. et al. 2010. SPARSE: Um Ambiente de Ensino e Aprendizado de Engenharia de Software Baseado em Jogos e Simulação. In: Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação.

Teixeira, J. S. F., Sá, E. J. V., Fernandes, C. T. 2006. Uma Proposta de Repositório Inteligente para Jogos Cooperativos Educacionais. SBIE’2006 – XVI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, Brasília – DF.
Publicado
26/05/2015
Como Citar

Selecione um Formato
PORDEUS, Paulo; BEZERRA, Carla; COUTINHO, Emanuel. ReqStore: Um Repositório de Requisitos de Projetos de Software como Apoio a Metodologia PBL. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE SISTEMAS DE INFORMAÇÃO (SBSI), 11. , 2015, Goiânia. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2015 . p. 595-602. DOI: https://doi.org/10.5753/sbsi.2015.5866.