The building process of the tangible Smart Game: Hash 3D
Abstract
This article describes the process of building the physical part of the Tangible Intelligent Game, called Hash 3D, whose human-machine interaction is performed using Arduino technology. The objective of the game is to provide, in a computerized, playful and totally manipulable way, a study on the cognitive processes that make up intelligence, according to PASS Theory, such as Planning, Attention, Successive and Simultaneous Processing [Luria 1966].
References
Das, J. P., Naglieri, J. e Kirby, J. (1994) “Assessment of Cognitive Processes: The PASS Theory of Intelligence”. 1 a. ed. Allyn and Bycon, Boston.
Gluz, J., Passerino, L., Preuss, E., Baierle, I. e Cimadevila, M. (2018) “Ambiente Virtual Tangível para Integração Sensorial no Ensino de Ciências numa Perspectiva Inclusiva”. In Anais do SBIE 2018, p. 545–554.
Inhelder, B., Cellérier, G., Ackermann, E., Blanchet, A., Caprona, D., Ducret, J. e Robert, M. (1996) “O Desenrolar das descobertas da criança: pesquisa acerca das microgêneses cognitivas”. Trad. Eunice Gruman. Artes Médicas, Porto Alegre.
Lima, I., Castro, T., Dantas, A. e Siqueira, M. (2016) “Processo de Design Colaborativo de Artefatos Tangíveis para Crianças”. In Anais do XXXVI CSBC, p. 1408–1422.
Luria, A. (1966) “Human Brain and Psychological Processes”. 1 a. ed. Harper & Row, Nova York.
Luria, A. (1973) “The Working Brain: An introduction to neuropsychology”. 1 a. ed. Basic Books, Nova York.
Luria, A. (1980). “Higher Cortical Functions in Man”. 2 a. ed. Springer, Nova York.
Marques, C. (2017) “EICA – Estruturas Internas Cognitivas Aprendentes: Um Modelo Neuro-Computacional aplicado à instância psíquica do Sistema Pessoa em Espaços Dimensionais”. Tese de Doutorado. COPPE/ UFRJ, Rio de Janeiro.
Marques, C., Calil, E. e Brasil, G. (2015) “Game Inteligente: conceito e aplicação”. In Anais do Seminário de Jogos Eletrônicos, Educação e Comunicação, v. 1, n. 1, p. 162–171.
Naglieri J. (2001) Cognitive Assessment System (CAS). In Dorfman W.I., Hersen M. (eds) Understanding Psychological Assessment. Perspectives on Individual Differences. Springer, Boston, p. 235-257.
Piaget, J. (1976) “A Equilibração das Estruturas Cognitivas: Problema Central do Desenvolvimento”. Zahar Editores, Rio de Janeiro.
Piaget, J. (1986) “O nascimento da Inteligência da Criança”. 10. ed. Dom Quixote, Lisboa. Scheffel, E., Motta C. e Marques, C. (2019) “Jogos Inteligentes Tangíveis como Instrumento de Mensuração Cognitiva” In Anais do SBIE 2019, p. 1042–1051.
Zuckerman, O., Arida, S. e Resnick, M. (2005) “Extending Tangible Interfaces for Education: Digital Montessori-Inspired Manipulatives” In Proceeding of CHI 05.
