An Open Responses Analysis of Teaching Assessment in the disciplines of Logic and Programming Fundamentals
Abstract
A beginner programming discipline usually includes logic concepts and programming fundamentals, challenging both learners and teachers. Teaching, learning and evaluation processes in programming have been the subject of several discussions in the literature. In addition to the technical aspects re- quired for programming learning, there are also social and human aspects that impact on learning, such as communication, motivation and profile. This article aims to analyze open answers obtained from the evaluation of teaching by students for programming classes in an undergraduate course. As a consequence of this analysis, a conceptual map was generated identifying large categories of student feedback.
References
Bardin, L. (2011). Analise de conteudo. Sao Paulo: Edicoes 70.
Chang, C. e Lee, R. (1973). Symbolic Logic and Mechanical Theorem Proving. Nova Iorque: Academic Press.
Cormen, T. H., Leiserson, C. E., Rivest, R. L., e Stein, C. (2001). Introduction to Algo- rithms. 2 ed. Nova Iorque: McGraw-Hill.
Coutinho, E. F., Bonates, M. F., e Moreira, L. O. (2018). Relato sobre o uso de uma ferramenta de desenvolvimento de jogos para o ensino introdutorio de logica de programacao. In IVWorkshop de Ensino em Pensamento Computacional, Algoritmos e Programacao (WAlgProg).
Coutinho, E. F., de Lima, E. T., e Santos, C. C. (2017). Um panorama sobre o desempenho de uma disciplina inicial de programacao em um curso de graduacao. Revista Tecnologias na Educacao, 19(9).
Coutinho, E. F., Gomes, G. A. M., e Leite, A. J. M. (2016). Applying design thinking in disciplines of systems development. In 2016 8th Euro American Conference on Telematics and Information Systems (EATIS), pages 1–8.
de Oliveira, B. P., Balan, G. R., Leitao, P. R. M. B., e Coutinho, E. F. (2017). Identificação e discussão de problemas nas disciplinas iniciais de programação do curso de graduação sistemas e mídias digitais. Revista Sistemas e Mídias Digitais (RSMD), 2(1).
Farrell, J. (2015). Programming Logic and Design. 8 ed. Stamford: Cengage.
Ferreira, A. C., Santos, J., Silva, R., Oliveira, A. T. R., Zabot, D., Abdalla, D., e Matos, E. (2016). Hello world: relato de experiencia de um curso de iniciacao a programacao. In II Workshop de Ensino em Pensamento Computacional, Algoritmos e Programacao (WAlgProg), pages 1306–1315. SBC.
Gil, A. C. (2008). Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. Sao Paulo: Atlas.
Lopes, M. C. e Kopsch, H. K. (2018). Furbot-web: Umas plataforma adaptativa para o ensino de programacao. Revista Tecnologias na Educacao (TECEDU), 10(25).
Marinho, C. S. S., Moreira, L. O., Coutinho, E. F., Paillard, G. A. L., e Neto, E. T. L. (2016). Experiencias no uso da metodologia coding dojo nas disciplinas basicas de programacao de computadores em um curso interdisciplinar do ensino superior. In II Workshop de Ensino em Pensamento Computacional, Algoritmos e Programacao (WAlgProg), pages 1097–1106. SBC.
Meira, M. C., Lima, M. S. S., e Borges, M. A. F. (2016). Torneios baseados em robocode para incentivar jovens a aprender programacao. In Anais dos Workshops do XXXVI Congresso da Sociedade Brasileira de Computacao (CSBC 2016), Workshop sobre Educacao em Computacao (WEI).
Mora, M. C. e Giraffa, L. M. M. (2013). Evasao na disciplina de algoritmo e programacao: Um estudo a partir dos fatores intervenientes na perspectiva do aluno. In Tercera Conferencia sobre el Abandono en la Educacion Superior (III CLABES).
Puga, Sandra; Rissetti, G. (2003). Logica de Programacao e Estruturas de Dados - Com Aplicacoes em Java. 1. ed. Sao Paulo: Pearson Prentice Hall.
Ribas, E., Bianco, G. D., e Lahm, R. A. (2016). Um curso de programacao a distancia com metodologias ativas e analise de aprendizagem por metricas de software. RENOTE - Revista Novas Tecnologias na Educacao, 14(2).
Sebesta, R. W. (2012). Concepts ofProgramming Languages. 10 ed. Boston: Pearson.
Wang, M. A. e Prado, E. P. V. (2015). Revisao sistematica sobre alfabetizacao computa- cional. In XI Simposio Brasileiro de Sistemas de Informacao (SBSI).
Zanetti, H. A. P. e Oliveira, L. C. V. (2015). Pratica de ensino de programacao de compu tadores com robotica pedagogica e aplicacao de pensamento computacional. In Anais dos Workshops do IV Congresso Brasileiro de Informatica na Educacao (CBIE 2015).
