Collaborative Learning of Lean Startup through Education 4.0, with Desigh Thinking Processes
Abstract
This paper proposes to show in the collaborative teaching practice an agile methodology, based on Lean Startup, with the purpose of describing the Design Thinking processes, in the construction of a minimum viable product (MVP). The research characterizes as experience report, leading the development of a Startup and the processes of its elaboration. The execution of this project was based on education 4.0 which is related to the fourth industrial revolution which is characterized as the internet, digitization and internet of things (IoT) revolution. Preliminary results demonstrate that it is possible to use Design Thinking processes, facilitating the process of a Startup in an agile methodology.
References
BLANK, S., DORF, B. Startup: Manual do Empreendedor: O guia passo a passo para construir uma grande empresa - Editora Alta Books - Rio de Janeiro – 2014.
FILHO, D. L. B.: Experiências com desenvolvimento ágil. Instituto de Matemática e Estatística da Universidade de São Paulo (Dissertação de Mestrado). 2008.
GAROFALO, D., Educação 4.0: O que devemos esperar - 2018. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/9717/educacao-40-o-que-devemos-esperar. Acessado em: 21 de junho de 2019.
HOBSBAWM, E. J., A Era das Revoluções 1789-1848. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2012, p. 59.
MARTINS, E. A. A., Estratégias de Inovação de Inovação para o Desenvolvimento de Mercados: UM ESTUDO EM STARTUPS - 2018.. Disponível em: [link]. Acessado em 20 de junho de 2019.
PEREIRA, F. A., Fatores condicionantes ao sucesso de Startups - 2017. Disponível em: [link]. Acessado em 18 de junho de 2019.
PEREIRA, P., TORREÃO, P., MARÇAL, A. S., Entendendo Scrum para Gerenciar Projetos de Forma Ágil. Disponível em: [link]. Acessado em 24 de junho de 2019.
REIS, E., A Startup Enxuta – 1° Edição – Editora Lua de Papel - 2012.
FORBES. 90% Of Startups Fail: Here's What You Need To Know About The 10%. Disponível em: [link]. Acessado em: 20/08/2019.
SCHWABER, K., SUTHERLAND, J., Um guia definitivo para o Scrum: as regras do jogo. Scrum Org. 2013. Disponível em: [link]. Acessado em 24 junho de 2019.
SILVA, M.J.V.et al.Design Thinking : inovação em negócios.Rio de Janeiro:MJV Press, 2012. 162p.
SLACK, N.., Administração da Produção. 3 ed – São Paulo: Atlas. 2009.
VIANNA, M., VIANNA,Y., ADLER, I., K.. LUCENA, B., RUSSO, B., Design Thinking - Inovação em negócios. 1º ed. Rio de Janeiro: MJV Press. 2012. Disponível em: [link]. Acessado em 18 de maio de 2019.
VASCONCELOS, M. A. M.; ALONSO, K. M., Sobre o significado de aprendizagem colaborativa e tecnologias da informação e comunicação. In: Seminário de Educação 2008: 20 anos de pós-graduação em educação: avaliação e perspectivas, Cuiabá, 2008.
