Experimentação da técnica de narrativas OCC-RDD na prática. Um estudo de caso de uma aula no curso superior de ensino à computação.
Abstract
This research aims to demonstrate in practice the OCC-RDD technique (Objective, mishap and Catastrophe, Reaction, Dilemma and Decision), discussed in the Study Group on Software Modeling (GEMS), under the Intelligence and Design Digital Technology Program PUC-SP. The paper presents the results of a case study of a class in the course of computing, using the concepts of OCC-RDD techniques, demonstrating new approaches to machine learning, using OCC-RDD narratives, can attack the student's cognitive difficulties. This is an intermediate step of a master's research, which has the specific objective of developing a authorship environment for development of OCC-RDD stories.
References
BLOOM, B. S. Taxonomy of Educational Objectives. Book 1: Cognitive Domain. New York, NY: 2ª ed. Longman, 1984.
MCCRAE. R., JOHN P. O. An Introduction to the Five-Factor Model and Its Applications. National Institute on Aging. WBI – the Workplace Bullying Institute, 1991.
PAZETO, T. A.. PRIETCH, S. S. Estudo sobre a Evasão em um Curso
de Licenciatura em Informática e Considerações para Melhorias. Anais do VIII Workshop de Educação e Informática Bahia- Alagoas, Sergipe- WEIBASE 2010, Maceió/AL.
PERRAUDEAU, M. Estratégias de aprendizagem: Como acompanhar os alunos na aquisição dos saberes. Artmed Editora, 2006. Porto Alegre, RS.
VEGA, I. S. – Anotações feitas, fundamentadas pelas discussões do Prof, Dr. Ítalo S. Vega na orientação deste trabalho de mestrado. PUC-TIDD. SP. Realizado dia 14 de agosto de 2014, 15:30hs.
