Experimentação da técnica de narrativas OCC-RDD na prática. Um estudo de caso de uma aula no curso superior de ensino à computação.

  • Karina Buttignon PUC-SP
  • Ítalo Veja PUC-SP

Abstract


This research aims to demonstrate in practice the OCC-RDD technique (Objective, mishap and Catastrophe, Reaction, Dilemma and Decision), discussed in the Study Group on Software Modeling (GEMS), under the Intelligence and Design Digital Technology Program PUC-SP. The paper presents the results of a case study of a class in the course of computing, using the concepts of OCC-RDD techniques, demonstrating new approaches to machine learning, using OCC-RDD narratives, can attack the student's cognitive difficulties. This is an intermediate step of a master's research, which has the specific objective of developing a authorship environment for development of OCC-RDD stories.

References

BATES, J. ; MUNDAY, S. Trabalhando com Alunos Superdotados, Talentosos e com Altas Habilidades. São Paulo, SP: 1ª ed. Galpão, 2007.

BLOOM, B. S. Taxonomy of Educational Objectives. Book 1: Cognitive Domain. New York, NY: 2ª ed. Longman, 1984.

MCCRAE. R., JOHN P. O. An Introduction to the Five-Factor Model and Its Applications. National Institute on Aging. WBI – the Workplace Bullying Institute, 1991. Maio 2014.

PAZETO, T. A.. PRIETCH, S. S. Estudo sobre a Evasão em um Curso

de Licenciatura em Informática e Considerações para Melhorias. Anais do VIII Workshop de Educação e Informática Bahia- Alagoas, Sergipe- WEIBASE 2010, Maceió/AL. Ago de 2014.

PERRAUDEAU, M. Estratégias de aprendizagem: Como acompanhar os alunos na aquisição dos saberes. Artmed Editora, 2006. Porto Alegre, RS.

VEGA, I. S. – Anotações feitas, fundamentadas pelas discussões do Prof, Dr. Ítalo S. Vega na orientação deste trabalho de mestrado. PUC-TIDD. SP. Realizado dia 14 de agosto de 2014, 15:30hs.

Published
2015-07-20
BUTTIGNON, Karina; VEJA, Ítalo. Experimentação da técnica de narrativas OCC-RDD na prática. Um estudo de caso de uma aula no curso superior de ensino à computação.. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 23. , 2015, Recife. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2015 . p. 1-10. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2015.10216.