Resgatando a Linguagem de Programação Logo: Uma Experiência com Calouros no Ensino Superior
Abstract
Computer programming is a complex activity, specilly for students who start their studies in the area of informatics. This reality has just raising the repetition and dropout rates in higher education. This paper presents a teaching proposal developed with freshmen of information systems course, using the Logo programming language as a teaching tool. In both experiments reported in the study we observedthat the group of students who participated in the workshops have performed better in introductory programming course, and that this improvement was most notable in the first experiment, where participants demonstrated more motivated.
References
Chaves, J. O. M., Castro, A. F., Lima, R. W., Lima, M. V. A., e Ferreira, K. H. (2013). Integrando moodle e ju´ızes online no apoio a atividades de programação. In Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação.
da Silva, E. G., Barbosa, A. F., Neto, S. R. S., Lopes, R. H. O., e Rodrigues, A. N. (2014). Análise de ferramentas para o ensino de computação na educação básica. In XXXIV Congresso da Sociedade Brasileira de Computação.
Dantas, V. F., de Macedo, E. R., Andrade, J. R. B., Coutinho, D. R. A., Cavalcante, A. F., Vasconcelos, T. G., e Pereira, M. E. d. S. (2013). Combinando desafios e aventura em um jogo para apoiar a aprendizagem de programação em vários n´ıveis cognitivos. In Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação.
de Jesus Gomes, A. (2000). Ambiente de suporte `a aprendizagem de conceitos básicos de programação. PhD thesis, Universidade de Coimbra.
de Oliveira, M. L. S., de Souza, A. A., Barbosa, A. F., e Barreiros, E. F. S. (2014). Ensino de lógica de programação no ensino fundamental utilizando o scratch: um relato de experiência. In XXII Workshop sobre Educação em Computação, Bras´ılia, DF. SBC.
Frigo, L. B., Cardoso, P., Cardoso, J. P., Fontana, C., Irizaga, A., Victory, N., Pozzebon, E., e Yevseyeva, O. (2013). Tecnologias computacionais como práticas motivacionais no ensino médio. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação. SBC.
Mota, M. P., Pereira, L. W. K., e Favero, E. L. (2008). Javatool: Uma ferramenta para o ensino de programação. In Congresso da Sociedade Brasileira de Computação. Belém. XXVIII Congresso da Sociedade Brasileira de Computação, pages 127–136.
Neto,W. C. B. e Schuvartz, A. A. (2007). Ferramenta computacional de apoio ao processo de ensino-aprendizagem dos fundamentos de programação de computadores. In XVIII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 520 – 528, S˜ao Paulo, SP. SBC.
Pimentel, E. P., Franc¸a, V. F. d., Noronha, R. V., e Omar, N. (2003). Avaliação cont´ınua da aprendizagem, das competências e habilidades em programação de computadores. In Anais do Workshop de Informática na Escola, pages 533–544.
Prado, M. E. B. B. (1996). Uso do computador na formação de professor: Um enfoque reflexivo da prática pedagógica. Master’s thesis, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP.
Scaico, P., Lopes, D., Melo, L., e Scaico, A. (2012a). Um jogo para o ensino de programação em python baseado na taxonomia de bloom. In XXX Cong. da Sociedade Brasileira de Computação/XX WEI-Workshop de Educação em Informática, Curitiba, PR. SBC.
Scaico, P., Lopes, D., Silva, M. d. A., Silva, J. d., Neto, S., e Falc˜ao, E. d. S. (2012b). Implementação de um jogo sério para o ensino de programação para alunos do ensino médio baseado em m-learning. In Anais do XX Workshop sobre Educação em Computação, Curitiba, PR. SBC.
Sirotheau, S., de Brito, S. R., da Silva, A. d. S., Eliasquevici, M. K., Favero, E. L., e Tavares, O. d. L. (2011). Aprendizagem de iniciantes em algoritmos e programação: foco nas competências de autoavaliação. In Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. SBC.
Valaski, J. e Paraiso, E. C. (2012). Limitac¸ ˜oes da utilização do alice no ensino de programação para alunos de graduação. In Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação.
Valente, J. A. et al. (1999). Informática na educação no brasil: análise e contextualização histórica. et al. O computador na sociedade do conhecimento. Bras´ılia: MEC, -:11–28.
