Aluno Surdo na Ciência da Computação: Discutindo os Desafios da Inclusão
Abstract
This work presents some challenges for inclusion of deaf students in Computer education resulting from the trajectory observation of an academic enrolled in a Computer Science course. The challenges and actions do not intend to support a comprehensive theory or statistics, but raise a reflective discussion considering the particularities of deaf education. Due increasing number of students with this disability entering in the university these challenges must be known to adapt it to this scenario.
References
BISOL, C. A.; VALENTINI, C. B.; SIMIONI, J. L.; ZANCHIN, J. (2010) Estudantes surdos no ensino superior: reflexões sobre a inclusão. In: Cadernos de Pesquisa, v.40, n.139, p. 147-172.
BOTAN, E.; CARDOSO, F. C. (2008) A Física, a Língua Brasileira de Sinais e a divulgação científica: a imobilidade da cinemática no ensino de Física. In: Seminário Educação 2008, Cuiabá/ MT. Trabalhos de 2008. Cuiabá: UFMT.
BURGSTAHLER, S.; RADNER, R.E.; BELLMAN, S. (2012) Strategies for increasing the participation in computing of students with disabilities. In: ACM Inroads, v. 3, n. 4, p. 42-48, dezembro 2012.
CRUZ, J. I. G.; DIAS, T. R. S (2009). Trajetória escolar do surdo no ensino superior: condições e possibilidades. Revista Brasileira de Educação Especial, v.15, n.1, p.65- 80, jan-abr. 2009.
DAROQUE, S. C. (2011) Alunos surdos no ensino superior: uma discussão necessária. Dissertação de Mestrado- Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade Metodista, Piracicaba, SP.
FERNANDES, S. (2008) Letramentos na educação bilíngue para surdos: caminhos para prática pedagógica. In: IV Simpósio Internacional sobre Práticas Escritas na Escola. São Paulo: Departamento de Letras Clássicas e Vernáculas.
LEITE, E. M. C. (2004) Os papéis do intérprete de Libras na sala de aula inclusiva. Petrópolis, Arara Azul.
MOREIRA, FERNANDES (2008) Acesso e permanência de estudantes surdos no ensino superior. In: I SIES Seminário sobre Inclusão no Ensino Superior, 2008, Londrina – PR. Palestra. Londrina: UEL.
PAGNEZ, K. S.; SOFIATO C. G. (2014) O estado da arte de pesquisas sobre a educação de surdos no Brasil de 2007 a 2011, Educar em Revista, n.52, p. 229-256.
QUADROS, R. M. (2004) O tradutor e intérprete de língua brasileira de sinais e língua português, Secretaria de Educação Especial; Programa Nacional de Apoio à Educação de Surdos, Brasília:MEC;SEESP.
QUADROS, R. M.; KARNOPP, L. (2004) Língua Brasileira de Sinais: Estudos Linguísticos, Porto Alegre: Artes Médicas.
RAMOS, D. M.; ZANIOLO, L. O. (2014) Tendências e Perspectivas da Produção Acadêmica sobre a Temática Educação de Surdos: Mapeamento da Produção, Rev. Bras. Ed. Esp., v. 20, n. 2, p. 303-318.
SILVA, J. F. C. (2013) O ensino de Física com as mãos: Libras, bilinguismo e inclusão, Dissertação de Mestrado - Programa de Pós-Graduação Interunidades em Ensino de Ciências, USP, São Paulo, SP.
