Ensino da Robótica Livre como Instrumento de Aprendizado Interdisciplinar na Rede Pública de Educação Profissional e Tecnológica
Abstract
This article presents an experience in the use and teaching of robotics as a means of educational incentive for public school students of vocational and technological education in the municipality of Alagoinhas state of Bahia. In this project, the Open Source Educational Robotics is applied in the school environment in an interdisciplinary context, seeking to develop skills and abilities in students in order to facilitate learning and the association of this knowledge from their experiences beyond school. Expected to also be able to provide a critical and constructive reflection of knowledge, directing new research branches with free robotics, collaborating with the scientific development of the country and the popularization of science nationwide.
References
Assmann, H.(1998). “Reencantar a educação: rumo à sociedade aprendente”. Petrópolis, RJ: Vozes.
Barrientos, A.(2007). “Fundamentos de Robótica.” 2º Ed. McGraw-Hill. Madrid. Boud, D.; Feletti, G.(1999).“The challenge of problem-based learning.” 2º Ed. Kogan Page. Londres.
César, D. R.;Bonilla, M. H. S.(2007). “Robótica Livre: Implementação de um Ambiente Dinâmico de Robótica Pedagógica com Soluções Tecnológicas Livres no Cet CEFET em Itabirito - Minas Gerais – Brasil.” Workshop Sobre Informática na Escola (WIE), 13., 2007, Rio de Janeiro. Anais ... Rio de Janeiro.
Chella, M. T. (2002) “Ambiente de robótica educacional com Logo”. Campinas: Unicamp, Disponível em: https://sites.google.com/site/marcotuliochella/artigo_sbc2002_wie_final.pdf. Acesso em 02. fev.2014.
Fazenda, I. C. A.(2008). “Interdisciplinaridade: História, Teoria e Pesquisa.” Papiros, 15ª Ed., Campinas - SP.
Ferro, A. M. de. (2004). “O método Expositivo”. 6ª ed. IEPF - Instituto do Emprego e Formação Profissional.
Filho, D. A. M. ; Gonçalves, P. C. (2008). “Robótica Educacional de Baixo Custo: Uma Realidade para as Escolas Brasileiras”. Workshop Sobre Informática na Escola (WIE) 2008, Rio de Janeiro. Anais ... Rio de Janeiro.
Gadotti, M. et al. (2000) “Perspectivas Atuais da Educação”. Porto Alegre: Atmed. Japiassu, H. (1976).“Interdisciplinaridade e Patologia do Saber”. Ed. Imago Ltda, Rio de Janeiro – RJ.
Lévy, P. (1994). “As Tecnologias da Inteligência: o futuro do pensamento na era da informática”. Rio de Janeiro: Editora 34.
Martins, Agenor.(2006) “O que é Robótica”. São Paulo, Editora Brasiliense.
Oliveira, A. M., Ludwig, L.,Finco. M. D. (2011) “Proposta Pedagógica do Uso das TICS como Recurso Interdisciplinar”. Workshop Sobre Informática na Escola (WIE), 2011, Aracaju-SE. Anais ... Aracaju.
Olimpíada Brasileira de Robótica (2014). “Manual de Estudos – Modalidade Teórica”, Versão 1.0.
Papert, S. (1994). “A Máquina das Crianças: Repensando a Escola na Era da Informática”. Porto Alegre, RS.: Artes Médicas.
Vieira, A., Passos, O., Barreto, R. (2013). “Um Relato de Experiência do Uso da Técnica Computação Desplugada”. XXI Workshop sobre Educação em Computação (WEI), Maceió - AL.
