Relato de Experiência de Ensino de Computação no Ensino Fundamental em Estágio Supervisionado da Universidade de Pernambuco no Campus Garanhuns
Abstract
The present study aims to reflect the insertion of Computation in basic education, as well an experience report of a group of trainees Degree in Computing in teaching in three schools in a city in indoor of Pernambuco. For such an experiment defended the legal concept of supervised training and the inclusion of Computer Science in basic education, as a field of interest of young people in contemporary times. Tenders are sourced K12, an investigative vision to launch the proposed curriculum. It found the organizational and pedagogical schools unprepared for the insertion of Computer Science in Education, for they ignore their potential for the development of the learners. Professional experience broadened the students' view about teaching in their reflection on practice, everyday school life, curriculum and educational policies that govern teaching and learning in school.
References
Bell,T.,Witten,I.H. e Fellows,M. (2011) “Computer Science Unplugged. Ensinando Ciência da Computação sem o uso do computador”. Tradução por: Luciano Porto Barreto. Disponível em: http://csunplugged.org/books. Acesso: Março de 2014.
Bezerra, L. N. M., & Silveira, I. F. (2011) “Licenciatura em Computação no Estado de São Paulo: uma Análise Contextualizada e um Estudo de Caso”. In Anais Workshop de Informática na Escola. Natal - RN.
Constituição da República Federativa do Brasil (1988) Disponível em http://www.senado.gov.br/legislacao/const/con1988/con1988_05.10.1988/con1988.pdf. Acesso em: 23 Jun. 2014.
de França, R. S., dos Santos Ferreira, V. A., de Almeida, L. C. F., & do Amaral, H. J. C. (2014) “A disseminação do pensamento computacional na educação básica: lições aprendidas com experiências de licenciandos em computação”. In: Anais do Workshop de Informática na Escola, Brasília – DF.
de Oliveira, M. L. S., de Souza, A. A., Barbosa, A. F., Barreiros, E. F. S. (2014) “Ensino de lógica de programação no ensino fundamental utilizando o Scratch: um relato de experiência”. In: In: Anais do Workshop de Informática na Escola, Brasília – DF.
Dias, K. L., & Serrão, M. D. L. (2014) “A Linguagem Scratch no Ensino de Programação: Um Relato de Experiência com Alunos Iniciantes do Curso de Licenciatura em Computação”. In: Anais do Workshop de Informática na Escola, Brasília – DF.
Implicações da Lei 12.014/2009 (2009). Disponível em http://al.go.leg.br/arquivos/asstematico/estudos0025_parecer_lei_12014_09.pdf. Acesso em: 23 Jun. 2014. Junior. J. C. R. P et al. (2005) “Ensino de Algoritmos e Programação: Uma Experiência no Nível Médio”. In: Anais do Workshop de Informática na Escola, São Leopoldo – RS.
Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – LDBEN (1996). Disponível em http://portal.mec.gov.br/secad/arquivos/pdf/ldb.pdf, 2011. Acesso em: 15 Mar. 2014.
Núcleo de Educação a Distância – NEAD (2014). Disponível em http://www.ead.upe.br/nead2008/. Acesso em: 25 Março. 2014.
Papert, S. (1980). Logo: computadores e educação.
Presidência da República. Casa Civil Subchefia para Assuntos Jurídicos (2008). http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2006/lei/l11301.htm. Acesso em: 23 Jun. 2014.
Presidência da República. Casa Civil Subchefia para Assuntos Jurídicos (2014). Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2006/lei/l11301.htm. Acesso em: 04 Jul. 2014.
Scaico, P. D.et al. (2012) “Relato da Utilização de uma Metodologia de Trabalho para o Ensino de Ciência da Computação no Ensino Médio”. In: Anais do Workshop de Informática na Escola, Curitiba - PR.
Scaico, P. D., Henrique, M. S., Cunha, F. O. M., & de Alencar, Y. M. (2012) “Um Relato de Experiências de Estagiários da Licenciatura em Computação com o Ensino de Computação para Crianças”. RENOTE, 10(3).
Scaico, P. D., Corlett, E. F., Paiva, L. F., Raposo, E. H. S., & Alencar, Y. (2012) “Relato da Utilização de uma Metodologia de Trabalho para o Ensino de Ciência da Computação no Ensino Médio”. In Anais do Workshop de Informática na Escola. Sociedade Brasileira de Computação (2014). Disponível em: www.sbc.org.br/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=215&Itemid=82. Acesso em: 23 Mar. 2014
Tuker, A (2006). A Model Curriculum for K–12 Computer Science. Final Report of the ACM K–12 Task Force Curriculum Committee.
Universidade de Pernambuco – UPE (2013). Disponível em www.upe.br/portal/. Acesso em: 02 Fev. 2014.
