Oficinas de Aprendizagem de Programação em uma Escola Pública através do Ambiente Scratch

  • Washington Batista UEFS
  • Henderson Chalegre UEFS
  • João Paulo Sena UEFS
  • Allen Santos UEFS
  • David dos Santos UEFS
  • Carlos Rodrigues UEFS
  • Roberto Bittencourt UEFS

Abstract


Raising the interest of high school students on the topic of computational thinking is an important issue in the field of computing education. In this paper, we describe a learning experience of computer programming in a high school by means of a game-based, challenge-based approach using Scratch. We offered a workshop to students of a public high school during a five-week period. Students showed high motivation and satisfaction to learn through playing.

References

Al-Bow, M., Austin, D., Edgington, J., Fajardo, R., Fishburn, J., Lara, C., Meyer, S., and History, A. (2008). Using Greenfoot and Games to Teach Rising 9th and 10th Grade Novice Programmers. In Proceedings of the 2008 ACM SIGGRAPH symposium on Video games, volume August, page 6.

Aureliano, V. C. O. and Tedesco, P. C. D. A. R. (2013). Utilizando o Scratch para Apoiar o Processo de Ensino-aprendizagem para iniciantes da EaD. In Anais do XXXIII Congresso da SBC. XXI Workshop sobre Educação em Computação, volume 21, pages 631–640, Maceió.

Azzam, A. M. and Career, Y. (2006). Why students drop out CS1 course? In Proceedings of the Second International Workshop on Computing Education Research, volume 64, pages 97–108.

Bell, T., Alexander, J., Freeman, I., and Grimley, M. (2009). Computer Science Unplugged: School Students doing Real Computing without Computers. New Zealand Journal of Applied Computing and Information Technology, pages 1–9.

Bittencourt, R. A., Rocha, A. S., Santana, B. L., Santana, C. S., Carneiro, D. A., Borges, G. A., Chalegre, H. S., Silva, J. F. J., Santos, J. M. J., Silva, L. A., and Andrade, P. H. (2013). Aprendizagem de Programação Através de Ambientes Lúdicos em um Curso de Engenharia de Computação: Uma Primeira Incurs˜ao. In Anais do XXXIII Congresso da SBC. XXI Workshop sobre Educação em Computação, pages 749 – 758.

Fusco, C. (2011). Tecnologia sofre com evas˜ao universitária.

Kelleher, C. and Pausch, R. (2005). Lowering the Barriers to Programming: A Taxonomy of Programming Environments and Languages for Novice Programmers. ACM Computing Surveys, 37(2):83–137.

Machado, E. Z. A., Vasconcelos, I. R., Amorim, K. M., Andrade, A. M. S., Barreto, L. P., and Santos, D. A. (2010). Uma Experiência em Escolas de Ensino Médio e Fundamental para a Descoberta de Jovens Talentos em Computação. Anais do XXXI Congresso da SBC. XVIII Workshop sobre Educação em Computação, 1:798–807.

Maloney, J., Resnick, M., Rusk, N., Silverman, B., and Eastmond, E. (2010). The Scratch Programming Language and Environment. ACM Transactions on Computing Education, 10(4):1–15.

Observatório Softex (2012). Software e Serviços de TI: A indústria Brasileira em Perspectiva, volume 2.

Patil, S. P. and Goje, A. C. (2009). The Effect of Developments in Student Attributes on Success in Programming of Management Students. 2009 International Conference on Education Technology and Computer, ICETC 2009, pages 191–193.

Pereira Jr, J. C. R., Rapkiewicz, C. E., Delgado, C., and Xexeo, J. A. M. (2005). Ensino de Algoritmos e Programação: Uma Experiência no Nível Médio. In Anais do XXV Congresso da SBC. XIII Workshop sobre Educação em Computação, pages 2351 – 2362.

Resnick, M., Maloney, J., Hernández, A. M., Rusk, N., Eastmond, E., Brennan, K., Millner, A., Rosenbaum, E., Silver, J., Silverman, B., and Kafai, Y. (2009). Scratch: Programming for All. Communications of the ACM, 52(11):60–67.

Scaico, P. D., de Lima, A. A., Barbosa Belo da Silva, J., Azevedo, L. F. P. S., Raposo, E. H. S., Alencar, Y., and Mendes, J. a. P. (2012). Programação no Ensino Médio: Uma Abordagem de Ensino Orientado ao Design com Scratch. In Anais do Congresso Brasileiro de Informática na Educação. XVIII Workshop de Informática na Escola, number Sudol 2011, pages 1–10.

Scaico, P. D., Lima, A. A. d., Silva, J. B. B. d., Azevedo, S., Paiva, L. F., Raposo, E. H., Alencar, Y., Mendes, J. a. P., and Scaico, A. (2013). Ensino de Programação no Ensino Médio: Uma Abordagem Orientada ao Design com a Linguagem Scratch. Revista Brasileira de Informática na Educação, 21(2):92–103.

Wing, J. M. (2006). Computational Thinking. Communications of the ACM, 49(3):33–35

Published
2015-07-20
BATISTA, Washington; CHALEGRE, Henderson; SENA, João Paulo; SANTOS, Allen; DOS SANTOS, David; RODRIGUES, Carlos; BITTENCOURT, Roberto. Oficinas de Aprendizagem de Programação em uma Escola Pública através do Ambiente Scratch. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 23. , 2015, Recife. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2015 . p. 306-315. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2015.10247.