MercadoSI: Um jogo de tabuleiro para o ensino de Sistemas de Informação

  • Rennan Silva UFOPA
  • Wander Azevedo UFOPA
  • Roberto Nascimento UFOPA
  • Carla Paxiúba UFOPA

Abstract


The course of Information Systems (IS) has a close relationship with the market and with the management area, however some disciplines involves intensive theoretical approach. To improve teaching/learning process in these disciplines, one possibility is the use of educational games in order to attract the students’ attention and improve their performance. This paper discusses the development of a board game based on "Monopoly game", contextualizing the area of information systems and the application of its contents. The reports of the students show that this was a funny activity, assisting in the integration of students and review of proposed content, making class more attractive and efficient.

References

Baker, A., Navarro, E. O., Van Der Hoek, A. (2005). “An experimental card game for teaching software engineering processes”. Journal of Systems and Software, 75(1-2), 3–16

Battistella, P. E., Wangenheim, C. G, Fernandes, J. M. (2014) “Como jogos educacionais são desenvolvidos?”. Em: XXXIV Congresso da Sociedade Brasileira de Computação - WEI - XXII Workshop sobre Educação em Computação. Páginas 1445 a 1454.

Chaguri, J. P. (2004). “Jogos: uma maneira lúdica de se aprender a língua inglesa”. Loanda. Disponível em: http://www.linguaestrangeira.pro.br/para_saber/jogos.html. Acesso em: 15/02/2015.

Chaves, Sandramara M. (2001) “A avaliação da aprendizagem no ensino superior: realidade, complexidade e possibilidades.” Em: MOROSINI, M. (Org.). Professor do ensino superior: identidade, docência e formação. Brasília: Editora Plano, 2001.

Grando, R. C. (2001). “O jogo na educação: aspectos didático-metodológicos do jogo na educação matemática”. Unicamp. Disponível em: www.cempem.fae.unicamp.br/lapemmec/cursos/el654/2001/jessica_e_paula/JOGO. doc. Acesso em: 18/05/2003.

Herpich, F., Nunes, F., Jardim, R., Voss, G., & Medina, R. (2013). Jogos Sérios na Educação: Uma Abordagem para Ensino-Aprendizagem de Redes de Computadores (Fase I). Nuevas Ideas En Informática Educativa TISE 2013, v. 9(Fase I), p. 617–620

Kenneth Laudon e Jane Laudon, (2011). “Sistemas de Informação Gerenciais”. Pearson, 9ª edição.

Passerino, L. M. (1998) “Avaliação de jogos educativos computadorizados”. Taller Internacional de Software Educativo 98 – TISE’ 98. Anais. Santiago, Chile.

Piaget J. (1976). Psicologia e pedagogia. Trad. Lindoso DA, Ribeiro da Silva RM. Rio de Janeiro: Forense Universitária.

Silva, R. E.; Martins, S. W. (2007). Ensino de Ciência da Computação através do desenvolvimento de jogos. Em: VII Congresso Iberoamericano de Informática Educativa. Páginas 1286 a 1295.

Published
2015-07-20
SILVA, Rennan; AZEVEDO, Wander; NASCIMENTO, Roberto; PAXIÚBA, Carla. MercadoSI: Um jogo de tabuleiro para o ensino de Sistemas de Informação. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 23. , 2015, Recife. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2015 . p. 326-335. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2015.10249.