Utilização do Índice de Estilos de Aprendizagem de Felder–Soloman em Turmas de Nível Técnico, Graduação e Pós-Graduação em Computação

  • Janderson Aguiar UFCG
  • Joseana Fechine UFCG
  • Evandro Costa UFAL

Abstract


Each individual has preferences for the way they represent and organize new information, and you can call it Learning Styles (LS). The identification of these LS can facilitate the teaching–learning process. In this paper, we present a study on the LS of computing students from different educational levels (technical, undergraduate and graduate). The extraction of these LS was carried out from the Index of Learning Styles (created by Felder–Soloman), based on the Felder–Silverman's theory. With this study, it is possible to verify the heterogeneity referring to preferences relating to the way students learn at different levels, even if they are of a specific area (computing).

References

AGUIAR, J. J. B.; FECHINE, J. M.; COSTA, E. (2014). Estilos Cognitivos e Estilos de Aprendizagem em Informática na Educação: um mapeamento sistemático focado no SBIE, WIE e RBIE. In: Anais do 25º Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, Dourados, p. 441–450. Disponível em: http://www.br-ie.org/pub/index.php/sbie/article/view/2972/2705. Acesso em: 15 fev. 2015.

BELHOT, R. V.; FREITAS, A. A.; DORNELLAS, D. V. (2005). Benefícios do Conhecimento dos Estilos de Aprendizagem no Ensino de Engenharia de Produção. In: XXXIII Congresso Brasileiro de Ensino de Engenharia (COBENGE), Campina Grande. Disponível em: http://www2.eesc.usp.br/aprende/images/arquivos/Beneficios_Conhecimento_Estilos_Aprendizagem_no_Ensino_Engenharia_Producao.pdf. Acesso em: 27 abr. 2015.

COFFIELD, F.; MOSELEY, D.; HALL, E.; ECCLESTONE, K. (2004). Should we be using learning styles? What research has to say to practice. London, Learning and Skills Research Centre, Learning and Skills Development Agency. Disponível em: http://www.itslifejimbutnotasweknowit.org.uk/files/LSRC_LearningStyles.pdf. Acesso em 17 fev. 2015.

CURY, H. N. (2000). Estilos de Aprendizagem de Alunos de Engenharia. In: XXVIII Congresso Brasileiro de Ensino de Engenharia (COBENGE), Ouro Preto. Disponível em: http://www.unibarretos.com.br/v3/faculdade/imagens/nucleo-apoio-docente/ESTILOS%20DE%20APRENDIZAGEM%20ALUNOS%20ENG.pdf. Acesso em: 27 abr. 2015.

DIAS, C. C. L.; GASPARINI, I.; KEMCZINSK, A. (2009). Identificação dos estilos cognitivos de aprendizagem através da interação em um Ambiente EAD. In: XXIX Congresso da Sociedade Brasileira de Computação — XVII Workshop sobre Educação em Informática (WEI), p. 489–498. Disponível em: http://www.lbd.dcc.ufmg.br/colecoes/wei/2009/011.pdf. Acesso em: 27 abr. 2015.

DORÇA, F. A.; LIMA, L. V.; FERNANDES, M. A.; LOPES, C. R. (2013). Comparing strategies for modeling students learning styles through reinforcement learning in adaptive and intelligent educational systems: An experimental analysis. Expert Systems with Applications, v. 40, n. 6, p. 2092–2101.

FELDER, R. M. (2002). Author’s Preface — June 2002. In: FELDER, R. M.; SILVERMAN, L. K. Learning and Learning and Teaching Styles in Engineering Education. Disponível em: http://www.ncsu.edu/felder-public/Papers/LS-1988.pdf. Acesso em: 31 jan. 2015.

FELDER, R. M.; SILVERMAN, L. K. (1988). Learning and Teaching Styles in Engineering Education. Journal of Engineering Education, v. 78, n. 7, p. 674–681. Disponível em: http://www.ncsu.edu/felder-public/Learning_Styles.html. Acesso em: 17 fev. 2015.

FELDER, R. M.; SOLOMAN, B. A. (1999). Index of Learning Styles (ILS). Disponível em: http://www4.ncsu.edu/unity/lockers/users/f/felder/public/ILSpage.html. Acesso em: 15 out. 2014.

FELDER, R.; SPURLIN, J. (2005). Applications, Reliability, and Validity of the Index of Learning Styles. International Journal of Engineering Education, v. 21, p. 103–112. Disponível em: http://www4.ncsu.edu/unity/lockers/users/f/felder/public/ILSdir/ILS_Validation(IJEE).pdf. Acesso em: 17 fev. 2015.

FERNANDES, A. M. R.; BENITTI, F. B. V.; CUNHA, F. S. (2013). Aplicando o Inventário de Estilos de Aprendizagem de Kolb como Ferramenta de Apoio ao Processo de Ensino Aprendizagem em Cursos de Computação. In: XXXIII Congresso

da Sociedade Brasileira de Computação — XXI Workshop sobre Educação em Informática (WEI), p. 420–425. Disponível em: http://www.lbd.dcc.ufmg.br/colecoes/wei/2013/008.pdf. Acesso em: 27 abr. 2015.

GRAF, S.; KINSHUK; LIU, T-C. (2008). Identifying Learning Styles in Learning Management Systems by Using Indications from Students' Behaviour. In: ICALT '08 — Eighth IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, p. 482–486.

KOLB, D. A. (1984). Experiential learning: experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs: Prentice-Hall.

LITZINGER, T. A.; LEE, S. H.; WISE, J. C.; FELDER, R. M. (2007). A Psychometric Study of the Index of Learning Styles. Journal of Engineering Education, 96(4), p. 309–319. Disponível em: http://www4.ncsu.edu/unity/lockers/users/f/felder/public/ILSdir/ILS_Validation(JEE-2007).pdf. Acesso em: 17 fev. 2015.

OLIVEIRA, D. E. (2012). Impacto dos estilos de aprendizagem no desempenho acadêmico do ensino de contabilidade: uma análise dos estudantes da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Dissertação (Mestrado em Ciências Contábeis), Programa Multiinstitucional e Inter-Regional de Pós-Graduação em Ciências Contábeis, Universidade de Brasília, Universidade Federal da Paraíba, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2012. Disponível em: http://repositorio.unb.br/handle/10482/12748. Acesso em: 27 abr. 2015.

POPESCU, E.; TRIGANO, P.; BADICA, C. (2007). Adaptive Educational Hypermedia Systems: A Focus on Learning Styles. In: EUROCON 2007 — The International Conference on ―Computer as a Tool‖, p. 2473–2478.

RIDING, R.; RAYNER, S. (2000). Cognitive styles and learning Strategies — understanding style differences in learning and behavior. London: David Fulton Publishers.

SANTOS, A. A. A.; MOGNON, J. F. (2010). Estilos de aprendizagem em estudantes universitários. Boletim de Psicologia, São Paulo, v. 60, n. 133. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0006-59432010000200009&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 27 abr. 2015.

VALASKI, J.; MALUCELLI, A.; REINEHR, S. (2011). Revisão dos Modelos de Estilos de Aprendizagem Aplicados à Adaptação e Personalização dos Materiais de Aprendizagem. In XXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação — SBIE, p. 844–847. Disponível em: http://www.br-ie.org/pub/index.php/sbie/article/view/1843/1605. Acesso em: 15 out. 2014.

ZYWNO, M. S. (2003). A Contribution to Validation of Score Meaning for Felder-Soloman's Index of Learning Styles". In Proceedings of the 2003 American Society for Engineering Education Annual Conference & Exposition. Nashville, Tennessee. Disponível em: http://www4.ncsu.edu/unity/lockers/users/f/felder/public/ILSdir/Zywno_Validation_Study.pdf. Acesso em: 17 fev. 2015.

Published
2015-07-20
AGUIAR, Janderson; FECHINE, Joseana; COSTA, Evandro. Utilização do Índice de Estilos de Aprendizagem de Felder–Soloman em Turmas de Nível Técnico, Graduação e Pós-Graduação em Computação. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 23. , 2015, Recife. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2015 . p. 336-345. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2015.10250.