ABILSEN: Uma Abordagem para Inclusão do Licenciado em Computação no Ensino Básico
Abstract
The use of ICT (Information and Communication Technologies and Computer Science education in schools has fostered discussions about new practices and methods to assist in the process of teaching and learning. The degree courses in Computer Science empower professionals to develop educational software, applying ICT in Education and teaching in basic Computation, technical and professional levels. However, it still does not exist in Brazil to the discipline in the basic education curriculum. This research presents an approach to the inclusion of a degree in Computation structured and integrated way to the disciplines of the school curriculum. The results of the empirical study show a high satisfaction of the approach both students and the discipline teacher.
References
Bundy, A. (2007) “Computational thinking is pervasive”. J. Scient. Pract. Comput. 1, 67–69. Costa, T. et al. (2012) “Trabalhando Fundamentos de Computação no Nível Fundamental: experiência de Licenciandos em Computação da Universidade Federal da Paraíba”. XX WEI. Curitiba.
França, R. et al (2012). “Ensino de Ciência da Computação na Educação Básica: Experiências, Desafios e Possibilidades”. In: XX WEI Curitiba. Gros, B. (2007) “The impact of digital games in education”. First Monday, v.8, n.7. Disponível em: http://www.firstmonday.org/issues/issue8_7/xyzgros/index.html. Acesso em: 16/12/2014.
Kirkpatrick, D. (1994) “Evaluating Training Programs - The Four Levels”. BerrettKoehler Publishers, Inc. Lima, R. (2006) “Como a relação entre clientes e fornecedores internos à organização pode contribuir para a garantia da qualidade: o caso de uma empresa automobilística”. Ouro Preto: UFOP.
Moran, J. (2003). “Mudar a forma de ensinar e aprender com tecnologias: transformar as aulas em pesquisa e comunicação presencial-virtual”. Disponível em: http://www.irrodl.org/content/v2.1/downes.pdf. Acesso em junho de 2007.
Nunes, D. (2011). “Ciência da Computação na Educação Básica”. Disponível em
Prieto, L . et al. (2005). “Uso das Tecnologias Digitais em Atividades Didáticas nas Séries Iniciais”. Porto Alegre, v. 3, n. 1, p.1-11.
Sá, E. et al. (2007) “Design de atividades de aprendizagem que usam Jogos como princípio para Cooperação”. In: Anais do XVIII (SBIE), SP, Brasil.
Scaico, P. D. et al. (2012). Um Relato de Experiências de Estagiários da Licenciatura em Computação com o Ensino de Computação para Crianças. Revista Novas Tecnologias - RENOTE, v.10, n.3.
Shneiderman, B. (2006) “A nova educação: aprendizado eletrônico”. In: SHNEIRDERMAN, B. O laptop de Leonardo: como o novo renascimento já está mudando a sua vida. Rio de Janeiro: Nova Fronteira. p. 129-151.
Wing, J. (2008). “Computational thinking and thinking about computing”. Phil. Trans. R. Soc. A, 366(1881):3717–3725. Yin, R. (2001) “Estudo de caso – planejamento e métodos”. 2. ed. Porto Alegre: Bookman.
