Reprovações e Trancamentos nas Disciplinas de Introdução à Programação da Universidade de São Paulo: Um Estudo Preliminar
Abstract
The Introduction to Programming course introduces programming logic to students, fostering creative and systematic thinking. However, many authors claim it has high failure rates. With the intent of investigating this statement, we have collected results from the University of São Paulo courses from 2010 to 2014. The failure rate was about 30%, and in many cases superior to 50%. These results have shown to be constant throughout the years, with more than 25% of the failing students attending the course twice or more. Compared to the other courses of the same semester of the bachelor course, Introduction to Programming has one of the highest failure rate.
References
Barone, P. (2012). Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Computação. Disponível no site: http://portal.mec.gov.br/index.php? option=com_docman&task=doc_download&gid= 8128&Itemid= , em 04/04/2015.
Bennedsen, J. e Caspersen, M. (2007). Failure Rates in Introductory Programming. The SIGCSE Bulletin, Vol.39. N.2. June.
Campos, R. (2010). Metodologia ERM2C: Para melhoria do processo de ensinoaprendizagem de lógica de programação. XXX Congresso da Sociedade Brasileira de Computação – CSBC. XVIII Workshop sobre Educação em Computação – WEI. Belo Horizonte – MG.
Corney, M., Teague, D., Thomas, R. (2010). Engaging students in programming. Em: ACE '10 Proceedings of the Twelfth Australasian Conference on Computing Education - Volume 103, pp. 63-72. Australia.
Creswell, J. (2010). Projeto de Pesquisa: métodos qualitativos, quantitativos e misto. 3ª. edição. Porto Alegre : Artmed.
Forbellone, A. e Eberspächer, H. (2005). Lógica de Programação : a construção de algoritmos e estruturas de dados. 3. ed. São Paulo : Pearson Prentice Hall.
Helminen, J. e Malmi, L. (2010). Jype - a program visualization and programming exercise tool for python. Em: SOFTVIS '10 Proceedings of the 5th international symposium on Software visualization. pp.153-162. USA.
Jantan, S., Aljunid, S. (2012). An experimental evaluation of scaffolded educational games design for programming. Em: ICOS 2012 - IEEE Conference on Open Systems.
Paula, L., Piva Junior, D. e Freitas, R. (2009). A Leitura e a Abstração do Problema no Processo de Formação do Raciocínio Lógico-Abstrato em Alunos. XVII Workshop sobre Educação em Computação – XXIX Congresso da Sociedade Brasileira de Computação. Bento Gonçalves – RS.
Piteira, M., Costa, C.: Learning computer programming: Study of di_culties in learning programming (2013). Em: ISDOC'13 - Proceedings of the 2013 International Conference on Information Systems and Design of Communication. pp. 75-80. USA
Santos, R. e Costa, H. (2006). Análise de Metodologias e Ambientes de Ensino para Algoritmos, Estruturas de Dados e Programação aos Iniciantes em Computação e Informática. In: INFOCOMP, Volume 5, nº.1, ISSN 1807-4545.
Silva Filho, R., Montejunas, P., Hipólito, O. e Lobo, M. (2007). A Evasão no ensino superior brasileiro. Caderno de Pesquisa, v. 37, n. 132, p. 641-659, set/dez. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v37n132/a0737132.pdf
