The use of scratch in the pedagogy course: report of an interdisciplinary experience

  • Rhêmora Ferreira da Silva Urzêda Centro Universitário do Planalto Central Apparecido dos Santos
  • Eusiléa Pimenta Roquete Severiano Centro Universitário do Planalto Central Apparecido dos Santos
  • Louis dos Santos Amorim Centro Universitário do Planalto Central Apparecido dos Santos

Abstract


This article describes the experience of training students in the UNICEPLAC pedagogy course in the use of the Scratchtool, through na interdisciplinary extension project, with the participation of students in technological courses. The project intends to provoke the interaction and exchange of knowledge among students of courses with different curricula, in addition to presenting new technological skills to pedagogy students, so that in the future they may replicate in didactic practices carried out in the classroom. The active methodology applied was through “PBL” - Problem based learning, associated with the practices of "pair programming". Results indicate that the proposal adds computational knowledge to pedagogical practices.

Keywords: Scratch, interdisciplinarity, pedagogy

References

AUGUSTO, Thaís Gimenez da Silva; CALDEIRA, Ana Maria de Andrade; CALUZI, João José. (2004). Interdisciplinaridade: concepções de professores da área ciências na natureza em formação em serviço. Ciência & Educação, v. 10, n. 2, p. 277-289. Disponível em www.scielo.br/pdf/ciedu/v10n2/09.pdf. Acesso em: 08.03.2020.

COSTA, Fernando Albuquerque (Coord.); RODRIGUEZ, Carla; CRUZ, Elisabete; FRADÃO, Sandra. (2012). Repensar as TIC na educação: o professor como agente transformador. 1 ed. Lisboa: Santillana. Disponível em: www.researchgate.net/publication/299455917_Repensar_as_TIC_na_Educacao_O_Professor_como_Agente_Transformador. Acesso em: 06.03.2020.

GARTNER, Vilson C.; PINTO, Sergio Crespo C S Pinto; GÓMEZ, Arthur Torgo. (2012). Facilitando o aprendizado de programação sob a ótica de metodologias ágeis. RBIE V.20 N.1. Disponível em: pdfs.semanticscholar.org/7243/8af8cac9fb85653eac4077395de942f71e6e.pdf Acesso em: 08.03.2020.

RODRIGUEZ, Carla Lopes; LOPES, Aparecida M. Zem; MARQUES, Leonardo; ISOTANI, Seiji (2015). Pensamento Computacional: transformando ideias em jogos digitais usando o Scratch. Anais do XXI Workshop de Informática na Escola Universidade de São Paulo. São Carlos – SP. Disponível em: www.researchgate.net/publication/280302082_Pensamento_Computacional_transformando_ideias_em_jogos_digitais_usando_o_Scratch . Acesso em: 08.03.2020.

ANDRADE Mariel; SILVA, Chérlia; OLIVEIRA, Thiago. (2013). Desenvolvendo games e aprendendo matemática utilizando o Scratch. XII SBGames – São Paulo – SP – Brazil, October 16-18. Disponível em: www.sbgames.org/sbgames2013/proceedings/cultura/Culture-5_short.pdf. Acesso em: 29.06.2020.
Published
2020-06-30
URZÊDA, Rhêmora Ferreira da Silva; SEVERIANO , Eusiléa Pimenta Roquete; AMORIM, Louis dos Santos . The use of scratch in the pedagogy course: report of an interdisciplinary experience. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 28. , 2020, Cuiabá. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 21-25. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2020.11122.