Report on the use of App Inventor as a programming logic teaching tool for teachers of the Elementary and Middle School

  • Felício Gobbi Hoffmann Santos Pereira Universidade Federal de Mato Grosso do Sul http://orcid.org/0000-0002-9115-9169
  • Graziela Santos de Araújo Universidade Federal de Mato Grosso do Sul http://orcid.org/0000-0002-1034-0450
  • Luciana Montera Cheung Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
  • Anderson Viçoso de Araújo Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
  • Heitor Batistela Zunta Secretaria Municipal de Educação de Campo Grande

Abstract


This paper reports the realization of a training with elementary school teachers aiming to teach the process of developing mobile applications. The chosen platform allows programming without the need to know programming logic concepts in advance. It is expected that teachers use new technologies in their school day-to-day and multiply the knowledge acquired, thus promoting digital culture in the classroom.

Keywords: App Inventor, Digital Culture, Computational Thinking

References

Bombasar, J., Raabe, A., Miranda, E., e Santiago, R. (2015). Ferramentas para o ensino-aprendizagem do pensamento computacional: onde está alan turing?Brazilian Symposium on Computers in Education (Simpósio Brasileiro de Informática na Educação- SBIE), 26(1).

de Almeida, M. E. B. e Valente, J. A. (2012). Integração currículo e tecnologias e a produção de narrativas digitais. Currículo sem fronteiras,12(3):57–82.

Gonçalves, L. M., Perrier, G. R. F., e Almeida, M. E. B. (2018). Avanços, entraves e possibilidades de integração curricular das tdic: as representações sociais de professores do ensino fundamental i.Cadernos de Educação, I(60):50–74.

Raabe, A., Frango, I., Ribeiro, L., Granville, L., Salgado, L., da Cruz, M., e Fortes,S. (2017). Referenciais de formação em computação: Educação básica. Sociedade Brasileira de Computação.

Vargas, R. e Gonçalvez, A. (2005). Implementando um Mural Eletrônico em PHP: Uma Aplicação Voltada a uma Instituição de Ensino Superior. Monografia (Bacharel em Informática), URCAMP (Universidade da Região da Campanha), Bagé, Brazil.

Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Commun. ACM, 49(3):33–35.
Published
2020-06-30
PEREIRA, Felício Gobbi Hoffmann Santos; DE ARAÚJO, Graziela Santos; CHEUNG, Luciana Montera; DE ARAÚJO, Anderson Viçoso; ZUNTA, Heitor Batistela. Report on the use of App Inventor as a programming logic teaching tool for teachers of the Elementary and Middle School. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 28. , 2020, Cuiabá. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 86-90. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2020.11135.