Creation of a game to develop Computational Thinking along Eulerian paths

  • Luiz Alencar Universidade do Estado do Amazonas - UEA
  • Fernanda Pires Universidade do Estado do Amazonas - UEA
  • Marcela Pessoa Universidade do Estado do Amazonas - UEA

Abstract


This paper presents a proposal for an educational game, called "O Sequestro de Magrafo" (The Kidnnapping of Magrafo, in english), whose objective is to assist in learning Eulerian paths in graphs and exercise the development of Computational Thinking skills. The MEEGA+KIDS educational games evaluation model was applied to elementary school children, which indicates that the game can be a promising tool to assist in learning.

Keywords: Educational Game, Computational Thinking, Graphs and Eulerian Paths

References

de Sousa Pires, F. G., Pessoa, M. S. P., Ferreira, R. M., Bernardo, J. R. S., and de Lima, F. M. M. (2020). O livro do conhecimento: um serious game educacional para aprendizagem de ortografia da líıngua portuguesa. Revista Brasileira de Informática na Educação, 28:436.

Michel, F., Pires, F., and Pessoa, M. (2019). Walgor: um jogo de tower defense para o desenvolvimento do pensamento computacional e apresentação de algoritmos computacionais. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, volume 8, page 514.

Pessoa, M., Alencar, L. F., Araújo, L., Melo, R., and Pires, F. (2019). Looking for pets: a game for the logical reasoning development. In 2019 IEEE Frontiers in Education Conference (FIE), pages 1–4. IEEE.

Piaget, J. and Inhelder, B. (2008). The psychology of the child. Basic books.

Pires, F., Teixeira, K., Pessoa, M., and Lima, P. (2019). Desenvolvendo o pensamento computacional através da máquina de Turing: o enigma do curupira. In Anais do XXVII Workshop sobre Educação em Computação, pages 523–532. SBC.

Szwarcfiter, J. (2018). Teoria computacional de grafos: Os Algoritmos. ELSEVIER, Rio de Janeiro.

VonWangenheim, C. G., Petri, G., and Borgatto, A. F. (2018). Meega+ kids: A model for the evalua-tion of educational games for computing education in secondary school.

INCoD - Brazilian Institute for Digital Convergence.

Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3):33–35.
Published
2020-06-30
ALENCAR, Luiz; PIRES, Fernanda; PESSOA, Marcela. Creation of a game to develop Computational Thinking along Eulerian paths. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 28. , 2020, Cuiabá. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 111-115. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2020.11140.