Building learning collectively: creating games for exploring concepts in an HCI discipline

Abstract


Methodological alternatives have been discussed to promote a greater engagement of students in the learning process. In this scenario, we report an experience carried out in two editions of an HCI course, involving 45 students in total. The students created their own (digital and non-digital) games to explore specific HCI concepts. We describe the experience and the students’ impressions of its impact on their learning process.

Keywords: HCI education, games in the classroom, students engagement

References

Leite, D.; Delfino, S.; Mélo, C.; Medeiros, Á.; de Andrade, H. (2015) Gsprojects - Ambiente para Simulação da Gestão de Projetos de Software. In: Anais do XXIII Workshop sobre Educação em Computação.

Lim, C.P. (2008) Spirit of the game: Empowering students as designers in schools? British Journal of Educational Technology, 39: 996-1003.

Santos, J.C.O.; Figueiredo, K. S (2016) Computasseia: um Jogo para o Ensino de História da Computação. In: Anais do XXIV Workshop sobre Educação em Computação. 31-40.

Silva, H. (2019) RIPChallenge: Um Jogo Sério para Auxílio ao Aprendizado do Protocolo RIP. In: Anais do XXVII Workshop sobre Educação em Computação. 503-512.

Silva, W.; Steinmacher, I.; Conte, T. (2017) Apoiando o Ensino de Diagrama de Atividades através de um jogo educacional. In: Anais do XXV Workshop sobre Educação em Computação.

Silveira, M.S. (2020) Exploring Creativity and Learning through the Construction of (Non-Digital) Board Games in HCI Courses. In: Proceedings of the 25th Annual ACM Conference on Innovation and Technology in Computer Science Education.

Vahldick, A.; Mendes, A.; Marcelino, M.; Farah, P. (2016) Pensamento Computacional Praticado com um Jogo Casual Sério no Ensino Superior. In: Anais do XXIV Workshop sobre Educação em Computação. 308-317.
Published
2020-06-30
SILVEIRA, Milene Selbach. Building learning collectively: creating games for exploring concepts in an HCI discipline. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 28. , 2020, Cuiabá. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 126-130. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2020.11143.