The Computation Thinking in Higher Education and Its Impact on Programming Learning

  • Emanuel Oliveira da Silva Universidade Federal Rural de Pernambuco
  • Taciana Pontual Falcão Universidade Federal Rural de Pernambuco

Abstract


The consolidation of Computational Thinking (CT) as an essential ability of the contemporary citizen has been leading to new guidelines at all levels of Brazilian education. In higher education in Computing, the development of CT adds up to approaches that aim at overcoming difficulties in teaching and learning programming, and consequently reducing failure and dropout rates. In this paper, based on insights from exploratory field research, we argue that there is still a lot to debate about how to best integrate CT to curricula, in particular of teacher education courses, in ways that meet the new expected standards for educators, but also develops their CT ability and facilitates their learning of programming.

Keywords: Computational thinking, graduation, degree in computing, logical reasoning, algorithmic thinking

References

HOED, R. M. Análise da evasão em cursos superiores: o caso da evasão em cursos superiores da área de computação. Dissertação de mestrado, UnB, 2016.

MEC. Diplomação, retenção e evasão nos cursos de graduação em instituições de ensino superior públicas. Comissão Especial de Estudos sobre a Evasão nas Universidades Públicas Brasileiras. ANDIFES / ABRUEM / SESu / MEC. 1996.

MEDEIROS, R. P. Hello, world: uma análise sobre dificuldades no ensino e na aprendizagem de introdução à programação nas universidades. Tese de doutorado, UFPE, 2019.

PONTUAL FALCÃO, T. et al. Currículo da licenciatura em computação: uma proposta alinhada às novas diretrizes e demandas contemporâneas. Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação - CBIE, 2018.

SBC. Educação Superior em Computação - Estatísticas 2017. Disponível em: https://www.sbc.org.br/documentos-da-sbc/send/133-estatisticas/1200-pdf-png-educacao-superior-em-computacao-estatisticas-2017

WING, J. M. Computational thinking. Communications of the ACM, v. 49, n. 3, p. 33–35, 2006.

ZORZO, A. et al. Referenciais de formação para os cursos de graduação em computação. Sociedade Brasileira de Computação (SBC). 153p, 2017. 2017. Disponível em: www.sbc.org.br/documentos-da-sbc/category/131-curriculos-de-referencia.
Published
2020-06-30
DA SILVA, Emanuel Oliveira; FALCÃO, Taciana Pontual. The Computation Thinking in Higher Education and Its Impact on Programming Learning. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 28. , 2020, Cuiabá. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 171-175. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2020.11152.