The Challenges Faced by the Computer Science Degree that the Computer Education Community Needs to Know
Abstract
In Brazil, for each component of schools’ curricula, there is a specific training called “Licenciatura” required to teachers. This requirement is also the case for programs of teaching degree in Computer Science. However, several challenges are around them. In this paper, we present a position based on data from the Computer Science education community. Five of these challenges are highlighted, which we consider imminent. We hope to contribute to a proposition of actions that can strengthen these programs, training of Computer Science teachers, and, in general, the teaching of Computer Science in the Brazilian basic education.
References
Hartwig, A. K., Silveira, M., Fronza, L., Mattos, M., & de Araújo Kohler, L. P. (2019). Metodologias ativas para o ensino da computação: uma revisão sistemática e um estudo prático. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 25, No. 1, p. 1139).
Machado, G., Wives, L., & Grandi, R. (2019). As comunidades de prática como ferramenta para formação continuada de professores: percepções docentes sobre o uso da tecnologia para compartilhamento e aprimoramento das práticas pedagógicas. In Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (Vol. 30, No. 1, p. 1995).
MEC (2016)
Melo, E., Xavier, C., Nunes, C., Carvalho, R., Viana, F., & Maia, D. L. (2019). A Tecnologia Digital e o Ciclo Investigativo na Formação Docente sobre Conceitos Estatísticos. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 25, No. 1, p. 1414).
Melo, I., Rocha, N., & Scaico, P. (2019). Eles não querem ser professores. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação (Vol. 8, No. 1, p. 51).
Nunes, D. J. (2011). Ciência da Computação na Educação Básica, Disponível em:
Nunes, D. J. (2015). Educação Superior em Computação, Estatísticas 2015. Sociedade Brasileira de Computação-SBC. Disponível em:
Oliveira, A. C., Moro, M. M., & Prates, R. O. (2014). Perfil feminino em computação: Análise inicial. In XXXIV Congresso da Sociedade Brasileira de Computação (No. 1, pp. 1465-1474).
Santos, W. O. (2017). Mulheres na Computação: Uma análise da participação feminina nos cursos de Licenciatura em Computação. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação (Vol. 6, No. 1, p. 814).
Santos, W. O., Hinterholz, L., & Silva, C. (2017a). Licenciatura em computação: Desafios e oportunidades na perspectiva do professor. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 23, No. 1, p. 705).
Santos, W. O., Silva, C., & Hinterholz, L. (2017b). Licenciatura em computação: Desafios e oportunidades na perspectiva do estudante. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 23, No. 1, p. 885).
Swanson, H., Anton, G., Bain, C., Horn, M., & Wilensky, U. (2019). Introducing and assessing computational thinking in the secondary science classroom. In Computational Thinking Education (pp. 99-117). Springer, Singapore.
Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35.
