The Challenges Faced by the Computer Science Degree that the Computer Education Community Needs to Know

  • Wilk Oliveira Universidade de São Paulo http://orcid.org/0000-0003-3928-6520
  • Rozelma França Universidade Federal Rural de Pernambuco
  • André Lemos Instituto Federal do Triângulo Mineiro
  • Marcia Kniphoff da Cruz Universidade de Santa Cruz do Sul
  • Pasqueline Scaico Universidade Federal da Paraíba
  • Haroldo Amaral Universidade de Pernambuco
  • Lilian Pereira Teixeira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Baiano

Abstract


In Brazil, for each component of schools’ curricula, there is a specific training called “Licenciatura” required to teachers. This requirement is also the case for programs of teaching degree in Computer Science. However, several challenges are around them. In this paper, we present a position based on data from the Computer Science education community. Five of these challenges are highlighted, which we consider imminent. We hope to contribute to a proposition of actions that can strengthen these programs, training of Computer Science teachers, and, in general, the teaching of Computer Science in the Brazilian basic education.

Keywords: computer science degree, computer science teaching, challenges

References

Brackmann, C. P., Román-González, M., Robles, G., Moreno-León, J., Casali, A., & Barone, D. (2017). Development of computational thinking skills through unplugged activities in primary school. In Proceedings of the 12th Workshop on Primary and Secondary Computing Education (pp. 65-72).

Hartwig, A. K., Silveira, M., Fronza, L., Mattos, M., & de Araújo Kohler, L. P. (2019). Metodologias ativas para o ensino da computação: uma revisão sistemática e um estudo prático. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 25, No. 1, p. 1139).

Machado, G., Wives, L., & Grandi, R. (2019). As comunidades de prática como ferramenta para formação continuada de professores: percepções docentes sobre o uso da tecnologia para compartilhamento e aprimoramento das práticas pedagógicas. In Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (Vol. 30, No. 1, p. 1995).

MEC (2016) Acesso em, 30 de março de 2020.

Melo, E., Xavier, C., Nunes, C., Carvalho, R., Viana, F., & Maia, D. L. (2019). A Tecnologia Digital e o Ciclo Investigativo na Formação Docente sobre Conceitos Estatísticos. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 25, No. 1, p. 1414).

Melo, I., Rocha, N., & Scaico, P. (2019). Eles não querem ser professores. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação (Vol. 8, No. 1, p. 51).

Nunes, D. J. (2011). Ciência da Computação na Educação Básica, Disponível em: . Acesso em 20 de maio de 2017.

Nunes, D. J. (2015). Educação Superior em Computação, Estatísticas 2015. Sociedade Brasileira de Computação-SBC. Disponível em:. Acesso em, 06 de maio de 2017.

Oliveira, A. C., Moro, M. M., & Prates, R. O. (2014). Perfil feminino em computação: Análise inicial. In XXXIV Congresso da Sociedade Brasileira de Computação (No. 1, pp. 1465-1474).

Santos, W. O. (2017). Mulheres na Computação: Uma análise da participação feminina nos cursos de Licenciatura em Computação. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação (Vol. 6, No. 1, p. 814).

Santos, W. O., Hinterholz, L., & Silva, C. (2017a). Licenciatura em computação: Desafios e oportunidades na perspectiva do professor. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 23, No. 1, p. 705).

Santos, W. O., Silva, C., & Hinterholz, L. (2017b). Licenciatura em computação: Desafios e oportunidades na perspectiva do estudante. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 23, No. 1, p. 885).

Swanson, H., Anton, G., Bain, C., Horn, M., & Wilensky, U. (2019). Introducing and assessing computational thinking in the secondary science classroom. In Computational Thinking Education (pp. 99-117). Springer, Singapore.

Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35.
Published
2020-06-30
OLIVEIRA, Wilk; FRANÇA, Rozelma; LEMOS, André ; DA CRUZ, Marcia Kniphoff; SCAICO, Pasqueline; AMARAL, Haroldo; TEIXEIRA, Lilian Pereira. The Challenges Faced by the Computer Science Degree that the Computer Education Community Needs to Know. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 28. , 2020, Cuiabá. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020 . p. 191-195. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2020.11156.