Report of an Initiative to Strengthen Identity Academic Through Virtual Networks
Abstract
The daily routine was affected during this period of pandemic and social distancing became a reality. Universities around the world needed to adapt their way of communicating between students and professors. Motivated by the importance of social networks nowadays, we propose an initiative to encourage students' identity with the university. We use social networks to reach them through interviews with teachers, where personal and professional experiences were shared. With weekly broadcast, the initiative Café Binário was a success. The analysis of the results points to the strengthening between the community and the positive impact of the initiative.
References
Brasil(b), S. A. (2020). Home office foi adotado por 46% das empresas durante a pandemia. In Brasil, A., editor, [link].
Bredow, V. H. and Zamperetti, M. P. (2018). Facebook e escola: novas interações entre professores e alunos. Momento-Diálogos em Educação, 27(1):245–265.
CrossHost, S. (2021). Streamyard: o que é e como produzir lives nessa ferramenta. In Host, C., editor, [link].
da Educação, M. (2020). Portaria nº 343. In MEC, editor, [link].
Digitais, R. (2020). Redes sociais. In Digitais, R., editor, https://resultadosdigitais.com.br/especiais/tudo-sobre-redes-sociais/.
Facebook, S. (2020). Facebook reports second quarter 2020 results. In Facebook, editor, [link].
Faria, E. d. and Souza, V. L. T. d. (2011). The identity concept and its appropriation in teachers education studies. Psicologia Escolar e Educacional, 15(1):35–42.
FioCruz (2020). O papel das redes sociais durante a pandemia. In Cruz, F. O., editor, http://www.iff.fiocruz.br/index.php/8-noticias/675-papel-redes-sociais.
Freire, P. (2009). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Coleção Leitura. Paz e Terra.
GADOTTI, M. (2001). Convite à leitura de paulo freire. ed. Scipione. 2º ed. São Paulo, SP.
Google (2020). Google trends. In Google, editor, https://trends.google.com.br/trends/explore?geo=BRq=Live.
Maia, M. C. O., Araújo, E. C., Figueiredo, J., and Serey, D. (2020). Student engagement through creation of new activities: An empirical study on contributing student pedagogy. In Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 1693–1702. SBC.
Miranda, T. G. (2016). Práticas de inclusão escolar: um diálogo multidisciplinar.
OMS (2020). Considerations in adjusting public health and social measures in the context of covid-19. In health Organization, W., editor, [link].
Paschoal, L. N., Valle, P. H. D., Melo, S. M., and de Carvalho Santos, V. (2020). Inform ática na educação em computação: uma visão geral sobre as contribuições de pesquisadores brasileiros. In Anais do XXXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, pages 1623–1632. SBC.
Pimenta, S. G. and Anastasiou, L. d. G. C. (2002). Docência no ensino superior, volume 1. Cortez São Paulo.
Rogers, C. (1973). Liberdade para aprender (2ª. edição ed.). Belo Horizonte: Inter Livros de Minas Gerais.
Silva Filho, R. L. L., Motejunas, P. R., Hipólito, O., and Lobo, M. B. d. C. M. (2007). A evasão no ensino superior brasileiro. Cadernos de pesquisa, 37:641–659.
Silva Jr, R. S. (2014). Um olhar direcionado para a aprendizagem significativa do aluno. Caderno de Física da UEFS, 12(02):07–10.
Teixeira, M. A. P., Castro, G. D., and da Rosa Piccolo, L. (2007). Adaptação à universidade em estudantes universitários: um estudo correlacional. Interação em psicologia, 11(2).
Vygotsky, L. S. et al. (2008). Pensamento e linguagem, volume 4. Martins fontes São Paulo.
