MOOC Internet and Information: interlacing teaching, research and extension to combat misinformation on the web
Abstract
The increase in the volume of information shared has highlighted a recurring problem in Brazil, fake news. In this scenario, the Public University must engender efforts to mitigate the effects of the spread of fake news of any nature, informing and training critical and aware citizens. For this purpose, the "MOOC Internet and Information" project was born. The objective of this article is to share the experience carried out in the articulation of university extension activities with teaching in the area of computing and research in digital educational learning environments as a way to intensify and support the movement to combat disinformation.
References
Barcelos, T. N. et al. (2021) “Análise de fake news veiculadas durante a pandemia de COVID-19 no Brasil”. Rev Panam Salud Publica, n. 45, e. 65. https://iris.paho.org/handle/10665.2/53907, Abril
Bastos, R. C. Biagiotti, B. (2014) MOOCs: uma alternativa para a democratização do ensino. CINTED-UFRGS, V. 12 Nº 1, julho/2014, https://seer.ufrgs.br/index.php/renote/article/view/50333/31417, Abril
Baturay, M. H. (2015) “An overview of the world of MOOCs”. Procedia - Social and Behavioral Sciences 174, 427 – 433, https://bit.ly/3umzHcY, Abril
Bradshaw, S. Howard, P. N. (2019) “The Global Disinformation Order - Global Inventory of Organised Social Media Manipulation”. University of Oxford. https://bit.ly/3xc0nPf, Abril
BRASIL, Ministério da Educação (2018). Base Nacional Comum Curricular: educação é a base.
BRASIL, Conselho Nacional de Educação (2021). Normas sobre Computação na Educação Básica – Complemento à BNCC.
Carvalho, G. A. C. L. Kanffer, G. G. B. (2018) “O Tratamento Jurídico das Notícias Falsas (fake news)”, Boletim de Notícias Consultor Jurídico, https://www.conjur.com.br/dl/tratamento-juridico-noticias-falsas.pdf, Abril
Delmazo, C. Valente, J. C. L. (2018) “Fake news nas redes sociais online: propagação e reações à desinformação em busca de cliques”. Media & Jornalismo, Universidade de Coimbra,Portugal, v. 18, n. 32, p.155-169, https://doi.org/10.14195/2183-5462_32_11, Abril
Falcão, P. Souza, A. B. (2021) “Pandemia de desinformação: as fake news no contexto da Covid-19 no Brasil”. Revista Eletrônica de Comunicação Informação & Inovação em Saúde, ICICT, Fundação Oswaldo Cruz, v. 16, n.1, p. 55-71, jan./mar. 2021, [link], Abril
Garrido, F. A. et al (2018). Modelando a Interação (Humano-Computador) de um Fórum de Discussão para MOOC: MoLIC em uso. Renote. Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 16, p. 89250, 2018.
Gragnani, J. “Pesquisa inédita identifica grupos de família como principal vetor de notícias falsas no WhatsApp”. BBC News Brasil, https://www.bbc.com/portuguese/brasil-43797257, Abril
Piccolo, L. (2019). “O papel da computação na guerra contra “fake news””, Revista SBC Horizontes, https://bit.ly/3rcvUg5, Abril
Rego, B. B. et al (2018). Moodle como ambiente MOOC: orientações para o redesign de interação. Renote. Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 16, p. 49406, 2018.
Rego, B. B. et al (2020). “Avaliando as customizações do Moodle para a plataforma MOOC Saviesa”. Renote. Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 18, p. 91-100.
Santos, J. M. O. (2014) “Desafios e Potencialidades da Educação Digital em Telecentros Comunitários de Salvador e Região Metropolitana”, Escola Regional de Computação Bahia, Alagoas, Sergipe, https://bit.ly/3KlGadr, Abril
SEBRAE. (2021) “Cursos por WhatsApp”, https://bit.ly/3JsZDId, Abril
Sotto, G. (2019). “10 iniciativas de fact-checking no Brasil”, Portal Imprensa, https://bit.ly/38B9D5k, Abril
Valente, J. (2019). “WhatsApp é principal fonte de informação do brasileiro, diz pesquisa”, Agência Brasil, EBC, https://bit.ly/35PPQhk, Abril
