An Approach to Interdisciplinarity in the High School of Computers and Technology

  • Bianca P. Castro IFSEMG
  • Lucas G. Lattari IFSEMG
  • Marcela Z. de Moura IFSEMG
  • Sérgio M. B. Lima IFSEMG

Abstract


This work deals with an experience report, whose objective was to elaborate an interdisciplinary approach in an Integrated Technical Course in Informatics, through integrative activities. Several integrated actions within the scope of the subjects taught by the authors: Assembly and Maintenance of Computers, Algorithms, and English. Among these activities, the following stand out: content synchronization, integrated assessments, and integrative the preference of students to be projects. The results obtained suggest protagonists of teaching and learning process, through integrative activities and the need to make school management, teachers, and students aware of the culture of autonomy necessary for students to know globally.

Keywords: Multi, inter and transdisciplinary approaches to Computer Education, Computing in High School, teaching methodologies and assessment of computing learning

References

BRASIL. (2000) Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: Ministério da Educação.

BRASIL. (2006) Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília.

BRASIL. (2012) Resolução CNE/CEB 6/2012. Diário Oficial da União, Brasília, 21 de setembro de 2012, Seção 1, p. 22.

FAZENDA, I.C.A. (2011) “Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro”. 6 ed. São Paulo: Edições Loyola.

FREIRE, P. (2010) Pedagogia da Autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

GUIMARÃES, M. A. G.; ECHEVERRÍA A. R. e MORAES J. I. (2006) “Modelos didáticos no discurso de professores de Ciências”. Revista Eletrônica de Investigação em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 11, n. 3. Disponível em: http://www.if.ufrgs.br/ienci/artigos/Artigo_ID155/v11_n3_a2006.pdf. Acesso em 16/05/2022.

LIMA, J. S.; DAMASCENO, M. M.; LIMA, T. C. A. (2016) “A Importância da Interdisciplinaridade no Ensino no Nível Médio Técnico: a Integração das Disciplinas Filosofia, Literatura e Tecnologia da Confecção Industrial para Construção de um Conhecimento Significativo”. Interagir: pensando a extensão, Rio de Janeiro, n. 22, p. 95-111, jun./dez. Disponível em: [link]. Acesso em: 17 maio 2022.

MINUSSI, S. G.; DUTRA, R. R.; COUTINHO, R. X. (2020) “A interdisciplinaridade no ensino profissional do Núcleo de Preparação de Oficiais da Reserva do 9º Batalhão Logístico”. Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico (EDUCITEC), v. 6, e124820.

ROSA, M. G. O. (2007) “A interdisciplinaridade e as novas formas de organização do conhecimento”. APRENDER - Cad. de Filosofia e Psic. da Educação, Vitória da Conquista, Ano V n. 8 p. 101-112.
Published
2022-07-31
CASTRO, Bianca P.; LATTARI, Lucas G.; MOURA, Marcela Z. de; LIMA, Sérgio M. B.. An Approach to Interdisciplinarity in the High School of Computers and Technology. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 30. , 2022, Niterói. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022 . p. 169-180. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2022.223272.