Math Dreams: Adaptation of a Model and Good Practices of ICC in a Serious Basic Math Game

  • João Vítor M. Santos UFMS
  • Pedro Enrique M. Santos UFMS
  • Anderson C. Lima UFMS
  • Amaury A. de Castro Jr. UFMS

Abstract


This article presents the process of developing a pilot game called Math Dreams. The objective of the work is to develop and evaluate a serious game to help the teacher of basic mathematics in the classroom. An IHC model allied to the guidelines for the development of games for children, which is the objective of the Interaction Child-Computer (ICC) discipline. Math Dreams is from a local PET's project (Program Education Tutorial), which applies ICC knowledge in the development of educational games for children.
Keywords: Math, Child-Computer Interaction, Serious Game

References

Batista, E. J. S., Silva, C., and Lima, A. (2017). Abordagem de recomendações de design da interação criança-computador no curso de formação de professores em uma linguagem de programação visual em blocos. In Anais do XXIII Workshop de Informática na Escola, pages 835–844. SBC.

Bianchini, G., Gerhardt, T., and Dullius, M. M. (2011). Jogos no ensino de matemática “quais as possíveis contribuições do uso de jogos no processo de ensino e de aprendizagem da matemática?”. Revista Destaques Acadêmicos, 2(4).

da Rosa, A., de Jesus, A., Igarashi, G. V., and Pereira, V. S. (2020). Iron ears: primeiras impressoes de um jogo educativo para ensino de estrutura de dados lineares. In Anais do XXVIII Workshop sobre Educação em Computação, pages 31–35. SBC.

de Lima, A. C., Cruz, N., Cavalheiro, M. D., Araujo, Q., and Batista, E. J. S. (2018). Accesseducation: Educational platform based on cci principles and web accessibility. In 2018 XIII Latin American Conference on Learning Technologies (LACLO), pages 277–283. IEEE.

Didactoons (2017). Math land. https://www.didactoons.com/en/mathland/. Accessed: 2021-12-04.

Hoffstein, J., Guatieri, L., Cleggett, S., and Wood, B. (2015). The counting kingdom. http://littleworldsinteractive.com. Accessed: 2021-12-04.

Lima, A. C., Santos, J. V. M., Santos, P. E. M., Dutra, J. M., Moraes, M., and Júnior, A. A. C. (2021). Folk adventures: Defenda o bioma pantaneiro e suas lendas em um jogo sério de aventuras folclóricas. Proceedings of SBGames 2021.

LTDA, N. T. D. I. (2021). Mestre da tabuada. https://www.escolagames.com.br/jogos/mestreDaTabuada/. Accessed: 2021-12-04.

Pacheco, M. B. and Andreis, G. d. S. L. (2018). Causas das dificuldades de aprendizagem em matemática: percepção de professores e estudantes do 3º ano do ensino médio. Revista Principia, João Pessoa, 38:105–119.

Paiva, C. A. and Tori, R. (2017). Jogos digitais no ensino: processos cognitivos, benef ícios e desafios. XVI Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital, pages 1–4.

Pontes, E. A. S. (2019). Método de polya para resolução de problemas matemáticos: uma proposta metodológica para o ensino e aprendizagem de matemática na educação básica. HOLOS, 3:1–9.

Rogers, Y., Sharp, H., and Preece, J. (2013). Design de interação. Bookman Editora.

Salomão, A. et al. (2017). Game design: desenvolvendo um protótipo.

Valenza, M. V., Hounsell, S., Gasparini, I., et al. (2018). Guidelines para game design de jogos sérios para criançaas. In Brazilian Symposium on Games and Digital Enterntainement.
Published
2022-07-31
SANTOS, João Vítor M.; SANTOS, Pedro Enrique M.; LIMA, Anderson C.; CASTRO JR., Amaury A. de. Math Dreams: Adaptation of a Model and Good Practices of ICC in a Serious Basic Math Game. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 30. , 2022, Niterói. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022 . p. 274-285. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2022.223242.