Brazilian Panorama of Teaching and Learning of Computer Programming in Basic Education
Abstract
This study presents a Brazilian panorama of teaching and learning computer programming in Basic Education, through the development of a Systematic Literature Mapping (MSL) study. From the execution of the MSL protocol, 445 studies can initially be retrieved, which were submitted to the selection process, based on criteria stipulated by the MSL protocol developed, leaving, at the end of this process, 81 selected studies. Then, the selected studies were analyzed in order to answer the proposed research questions. Through this analysis, it was possible to perceive that the most used approach is the use or development of tools to support the teaching and learning process. In addition, it was found that the greatest contribution reported in the studies is the increase in students' interest and motivation, as well as the main difficulty reported is related to failures in the infrastructure available for the teaching and learning process.
Keywords:
Basic Education, Computer Programming, Systematic Mapping of Literature
References
Bordini, A. et al. (2016). Computação na Educação Básica no Brasil: o estado da arte. Revista de Informática Teórica e Aplicada, 23(2), 210-223.
Carvalho, R. (2015). Para especialista, aprender programação é importante para qualquer profissional. Na Prática.org. Recuperado de: https://www.napratica.org.br/aprender-programacao/. Acesso em: 11 mar. 2022.
França, R. de & Amaral, H. do (2013). Ensino de computação na Educação Básica no Brasil: um mapeamento sistemático. Anais do XXI Workshop sobre Educação em Computação. Florianópolis, SC, Brasil.
Kitchenham, B. & Charters, S. (2007). Guidelines for performing systematic literature reviews in software engineering. Keele: School of Computer Science and Mathematics, Keele University; University of Durham.
Lee, J. J. & Hammer, J. (2011). Gamification in education: what, how, why bother? Academic exchange quarterly, 15(2), 146.
Okoli, C. (2019). Guia para realizar uma revisão sistemática de literatura. EaD em Foco, 9(1), 1-40.
Petticrew, M. & Roberts, H. (2008). Systematic Reviews in the Social Sciences: a Practical Guide. Hoboken, NJ, USA: Blackwell.
Reis da Silva, T. et al. (2015). Ensino-aprendizagem de programação: uma revisão sistemática da literatura. Revista Brasileira de Informática na Educação, 23(1), 182.
Reis da Silva, T. et al. (2021). Um mapeamento sistemático sobre o ensino e aprendizagem de programação. RENOTE, 19(1), 156-165.
Resnick, M. et al. (2009). Scratch: programming for all. Communications of the ACM, 52(11), 60-67. Recuperado de: https://doi.org/10.1145/1592761.1592779. Acesso em: 11 mar. 2022.
Santos, G. et al. (2015). Proposta de atividade para o quinto ano do ensino fundamental: algoritmos desplugados. Anais do Workshop de Informática na Escola. Porto Alegre, RS, Brasil.
Souza, F. A. de et al. (2021). O ensino de programação na Educação Básica: uma revisão da literatura. Anais do XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2021). Porto Alegre, RS, Brasil. Recuperado de: https://sol.sbc.org.br/index.php/sbie/article/view/18148. Acesso em: 11 mar. 2022.
Carvalho, R. (2015). Para especialista, aprender programação é importante para qualquer profissional. Na Prática.org. Recuperado de: https://www.napratica.org.br/aprender-programacao/. Acesso em: 11 mar. 2022.
França, R. de & Amaral, H. do (2013). Ensino de computação na Educação Básica no Brasil: um mapeamento sistemático. Anais do XXI Workshop sobre Educação em Computação. Florianópolis, SC, Brasil.
Kitchenham, B. & Charters, S. (2007). Guidelines for performing systematic literature reviews in software engineering. Keele: School of Computer Science and Mathematics, Keele University; University of Durham.
Lee, J. J. & Hammer, J. (2011). Gamification in education: what, how, why bother? Academic exchange quarterly, 15(2), 146.
Okoli, C. (2019). Guia para realizar uma revisão sistemática de literatura. EaD em Foco, 9(1), 1-40.
Petticrew, M. & Roberts, H. (2008). Systematic Reviews in the Social Sciences: a Practical Guide. Hoboken, NJ, USA: Blackwell.
Reis da Silva, T. et al. (2015). Ensino-aprendizagem de programação: uma revisão sistemática da literatura. Revista Brasileira de Informática na Educação, 23(1), 182.
Reis da Silva, T. et al. (2021). Um mapeamento sistemático sobre o ensino e aprendizagem de programação. RENOTE, 19(1), 156-165.
Resnick, M. et al. (2009). Scratch: programming for all. Communications of the ACM, 52(11), 60-67. Recuperado de: https://doi.org/10.1145/1592761.1592779. Acesso em: 11 mar. 2022.
Santos, G. et al. (2015). Proposta de atividade para o quinto ano do ensino fundamental: algoritmos desplugados. Anais do Workshop de Informática na Escola. Porto Alegre, RS, Brasil.
Souza, F. A. de et al. (2021). O ensino de programação na Educação Básica: uma revisão da literatura. Anais do XXXII Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE 2021). Porto Alegre, RS, Brasil. Recuperado de: https://sol.sbc.org.br/index.php/sbie/article/view/18148. Acesso em: 11 mar. 2022.
Published
2022-07-31
How to Cite
RIBEIRO, Natália Gallo; MARTINS, Lavínia de Oliveira; BERSSANETTE, João Henrique.
Brazilian Panorama of Teaching and Learning of Computer Programming in Basic Education. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 30. , 2022, Niterói.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2022
.
p. 346-356.
ISSN 2595-6175.
DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2022.222551.
