A Systematic Mapping of Literature on the Teaching and Learning of Parallel Programming using Graphics Cards

  • Roberto B. de Almeida Jr. UFPA
  • Hádria de W. Santos Farias UFPA
  • Josivaldo de S. Araújo UFPA

Abstract


Despite being a reality in large research centers, parallel programming still presents a great difference in relation to teaching in Computing undergraduate program. This difference is even more visible when parallel programming is presented with graphics cards. Moreover, the challenges posed to teaching parallel thinking are even more complex. This paper presents a systematic mapping of the methodologies used in the teaching-learning process of parallel programming and graphics cards. The methodologies identified in the five selected studies range from traditional teaching and lectures classes to the use of didactics without using a computer.
Keywords: Literature Mapping, Parallel Programming, Graphics Cards

References

ACM and IEEE-CS (2020). Computing Curricula: Paradigms for Global Computing Education.

Bachiega, N. G.; Souza, P. S. L.; Bruschi, S. M.; Souza, S. R. S. (2017). Mapeamento Sistemático do Ensino Teórico e Prático de Programação Paralela In: Workhops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE). pages. 1089-1098. Recife - PE.

Bachiega, N.; Souza, P. S. L.; Bruschi, S. M.; Souza, S. R. S. (2018). Um Panorama do Ensino de Programação Paralela e Distribuída em Universidade Brasileiras. In: Workhops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE). pages. 480-489. Fortaleza - CE.

Curtsinger, C. (2019). Parallelism in practice: experiences teaching concurrency and parallelism in an undergraduate os course. In: Proceedings of the ACM SIGPLAN Symposium on SPLASH-E. [S.l.: s.n.]. pages. 1-6. 2019.

Fenwick, G.; Norris, C. (2020) GPGPU Programming for CS Undergraduates: Which one is Superman? ACM Southeast Conference - ACMSE. pages. 2-9. Tampa - FL (USA).

Freitas Neto, J. J.; Bertagnolli, S. C. (2021). Robótica Educacional e Formação de Professores: In.: Uma Revisão Sistemática da Literatura. In Revista Novas Tecnologias na Educação. Volume. 19. Nº 1.

Galvão, M. C. B.; Ricarte, I. L. M. (2019). Revisão Sistemática da Literatura: Conceituação, Produção e Publicação. In: Logeion: Filosofia da Informação. Volume. 6. Nº 1. pages. 57-73.

Gardner, W. B. (2017) Should we be teaching parallel programming? In: Proceedings of the 22th Western Canadian Conference on Computing Education.

Junior, R. B. A., Farias, H., Saavedra, M., and de Souza Araújo, J. (2021). Metodologias de ensino na programação paralela com placas gráficas: Uma revisão sistemática da literatura. In Anais do X Congresso Brasileiro de Informática na Educação (CBIE), pages 1243-1252. Evento On-line.

Lima, A. C.; Bailo, D.; Carvalho, T.; Rodrigues, J. F. R.; Acosta, P. R.; Aquino, W. M. (2018) Uma Oficina para Ensino de Algoritmos Paralelos por Meio de Computação Desplugada. In: Congresso Brasileiro de Informática na Educação - CBIE. pages. 619-628. Fortaleza - CE.

MEC. Resolução nº 5, de 16 de novembro de 2016. (2016). In: Diário Oficial da União (DOU). Edição 220, Seção 1, page. 22.

Saeed, I. (2020). Why CS Departments Should Consider Offering CUDA as a Standalone Course. In Journal of Computing Sciences in Colleges. pages.51-58.

Silva, T. R. S.; Barros, I. S.; Sousa, L. K. S.; Sá, A. L. D.; Silva, A. F. M.; Araujo, M. C. S.; Aranha, E. H. S. (2021) Um Mapeamento Sistemático sobre o Ensino e Aprendizagem de Programação. In.: Uma Revisão Sistemática da Literatura. In Revista Novas Tecnologias na Educação. Volume. 19. Nº 1.

Silva filho, F. R.; Coutinho, E. F. (2021) Uma Análise Qualitativa sobre as Disciplinas de Fundamentos de Programação e Estrutura de Dados com Grounded Theory. In Revista Novas Tecnologias na Educação. Volume. 19. Nº 1.

Soares, F.; Nobre, C.; Freitas, H. (2019). Parallel Programming in Computing Undergraduate Courses: A Systematic Mapping of the Literature. In IEEE Latin America Transactions. Volume. 17. Nº 8. pages. 1371-1381.

Zorzo, A. F.; Nunes, D.; Matos, E.; Steinmacher, I.; Araujo, R. M. de; Correia, R.; Martins, S. (2017). Referenciais de Formação para os Cursos de Graduação em Computação. In Sociedade Brasileira de Computação (SBC).
Published
2022-07-31
ALMEIDA JR., Roberto B. de; FARIAS, Hádria de W. Santos; ARAÚJO, Josivaldo de S.. A Systematic Mapping of Literature on the Teaching and Learning of Parallel Programming using Graphics Cards. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 30. , 2022, Niterói. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2022 . p. 439-450. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2022.223042.