Avaliação por Professores do Aplicativo Computação Plugada Binários como Ferramenta para Apoiar o Desenvolvimento do Pensamento Computacional
Abstract
This article aims to present, from the teachers' point of view, an evaluation of the application "Computação Plugada Binários", an Android application based on unplugged computing activities, to identify positive points, suggestions for improvement and understand if the application can help in the development of four skills related to computational thinking. Interviews were conducted with Higher Education teachers who had already given classes on the subject and with a High School teacher who actively participated in workshops with the app. The results were positive and indicate that the app may be suitable for use as a tool to support computational thinking skills.
References
Almeida, S. G.; Ferreira, M. V.; Rebouças, A. D. D. S. .; Oliveira, M. B. .; Medeiros, E. (2022). Avaliando Aplicativos Baseados na Computação Desplugada em Sala de Aula: Um Relato de Experiência. RENOTE, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 206–216. DOI: 10.22456/1679-1916.129171. Disponível em: [link]. Acesso em: 27 mar. 2023.
Araújo, A. L., Andrade, W., & Guerrero, D. (2016). Um mapeamento sistemático sobre a avaliaçao do pensamento computacional no brasil. In Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação (Vol. 5, No. 1, p. 1147).
Bell, T., Witten, I, H. e Fellows, M. (2011). Computer Science Unplugged: Ensinando Ciência da Computação sem o uso do computador. Tradução coordenada por Luciano Porto Barreto.
Bombasar, J., Raabe, A., de Miranda, E. M., & Santiago, R. (2015). Ferramentas para o ensino-aprendizagem do pensamento computacional: onde está Alan Turing? In Anais do Simpósio Brasileiro de Informática na Educação-SBIE)
Bordini, A., Avila,C. M. O., Cunha, M. M., Cavalheiro, S. A. C., Foss, L., Aguiar, M. S., Reiser, R. H. S. (2016). Computação na Educação Básica no Brasil: o Estado da Arte. Revista de Informática Teórica e Aplicada, v. 23, n. 2, p. 210-238.
Brackmann, C., Boucinha, R. M., Román-González, M., Barone, D. A. C., & Casali, A. (2017). Pensamento Computacional Desplugado: Ensino e Avaliação na Educação Primária Espanhola. In: Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação.
Do Santos, E. R., Soares, G., Dal Bianco, G., da Rocha Filho, J. B., & Lahm, R. A. (2016). Estímulo ao Pensamento Computacional a partir da Computação Desplugada: uma proposta para Educação Infantil. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa.
Dresch, A.; Lacerda, D. P.; Antunes Júnior, J. A. V. (2015) Design science research: método de pesquisa para avanço da ciência e tecnologia. Bookman Editora.
Lévy, Pierre. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. 2a. edição. Tradução de: Costa, CI São Paulo. Editora, v. 34, 2016.
Nascimento, C. A., Santos, D. A., & Tanzi Neto, A. (2018). Pensamento computacional e interdisciplinaridade na educação básica: um mapeamento sistemático. In Anais dos Workshops do VII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (WCBIE 2018).
Oliveira, M., Dantas, A., & Neto, I. (2019). Computação Plugada: Um Aplicativo Android Para Apoiar a Aplicação de Exercícios de Computação Desplugada. In Anais do XXVII Workshop sobre Educação em Computação (pp. 493-502). SBC.
Oliveira, M. B., Rebouças, A. D. D. S. (2021). Avaliando um Aplicativo Android Para Apoiar a Aplicação de Exercícios de Computação Desplugada. Revista Brasileira de Informática na Educação, 29, 798-826.
Papert, S. (1988). Logo: computadores e educação. Editora Brasiliense.
Pereira, F. T. S.; Araújo, L.G. e Bittencourt, R. (2019) “Intervenções de Pensamento Computacional na Educação Básica através de Computação Desplugada”. Anais do XXV Workshop de Informática na Escola (WIE 2019). Disponível em: [link]. Acesso em 09 de Agosto de 2021.
Pires, F., Teixeira, K., Pessoa, M., & Lima, P. (2019). Desenvolvendo o pensamento computacional através da Máquina de Turing: o enigma do curupira. In Anais do XXVII Workshop sobre Educação em Computação (pp. 523-532). SBC.
Souza, A. A. N., & Schneider, H. N. (2013). Uso do Facebook como recurso de avaliação da aprendizagem. In Anais do Workshop de Informática na Escola (Vol. 19, No. 1, pp. 209-218).
