Analysis of the statements used in introductory programming problems in Computer Science courses in Brazil
Abstract
This paper presents an analysis aiming to identify how the description of the problems in introductory programming textbooks adopted in Computer Science courses in Brazil are presented. From a sample of 51 undergraduate courses were analyzed 428 questions of books adopted by more than 9% of courses. The main findings are that the vast majority of problems (64,72%) are presented in an objective manner without relating the problem to some context and those which have some context are mostly linked to mathematical topics (55,14%). We conclude the article, based on the theory of meaningful learning of Ausubel, arguing in effect that the importance of linking the problems to the everyday contexts of students can be a strategy for reducing the occurrence of learning problems.References
Ascencio, A.F.G.; Campos, E.A.V.de. Fundamentos da programação de computadores: algoritmos, Pascal e C/C++. 2. ed. São Paulo: Prentice Hall, 2007.
Ausubel, D. P.; Novak, J. D.; Hanesian, H. – Psicologia educacional. Rio de Janeiro: Editora Interamerica, 1980.
Barbosa, L.S.; Fernandes, T.C.B.; Campos, A.M.C. Takkou: Uma Ferramenta proposta ao Ensino de Algoritmos. Workshop de Educação em Computação (WEI), Congresso Anual da Sociedade Brasileira de Computação, Natal-RN, 2011.
Deitel, Harvey M.; Deitel, Paul J. C++: como programar. 3. ed. reimp. Porto Alegre: Bookman, 2005.
Farrer, H. at al. Algoritmos estruturados. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 1989.
Farrer, H. at al. Pascal estruturado. 2. ed. Rio de Janeiro: LTC, 1986.
Forbellone,A.L.V.; Eberspächer,H.F.. Lógica de programação: a construção de algoritmos e estruturas de dados. São Paulo: Makron Books, 1993.
Giraffa, L; Marczak, S.; Almeida, G. O Ensino de algoritmos e programação mediados por um ambiente Web. Workshop de Educação em Computação, Congresso Anual da Sociedade Brasileira de Computação, Campinas, 2003.
Jesus, E. A.; RAABE, André Luís Alice. Avaliação Empírica da Utilização de um Jogo para Auxiliar a Aprendizagem de Programação. In: XXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 2010, João Pessoa. Anais..., 2010.
Jesus, A. de; Brito, G. S. Concepção de ensino-aprendizagem de algoritmos e programação de computadores: A prática docente. In: I Encontro Nacional de informática e educação – ENINED, Cascavel, PR, 2009. Disponível em [link] a acessado em: 10/12/2010
Manzano, J.A.N.G.; Oliveira, J.F.de. Algoritmos: lógica para desenvolvimento de programação. São Paulo: Érica, 1996.
Manzano, José Augusto N. G.; OLIVEIRA, Jayr Figueiredo de. Algoritmos: estudo dirigido. 5. ed. São Paulo: Érica, 2000.
Mattar, J. Games em educação: como os nativos digitais aprendem. São Paulo: Pearson Education, 2010.
Mizrahi, V.V.. Treinamento em linguagem C. São Paulo: Prentice Hall, 2008.
Moreira, M. A.; Masini, E. F. S. Aprendizagem Significativa: Teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982.
Puga, S.; Rissetti, G.. Lógica de programação e estruturas de dados: com aplicações em java. 2. ed. São Paulo: Prentice Hall, 2009.
Raabe, A. L. A.; SILVA, J. M. C.. Um ambiente para atendimento as dificuldades de aprendizagem de algoritmos. In: XIII Workshop de Educação em Computação - SBC2005, 2005, São Leopoldo. Anais do XXV Congresso da Sociedade Brasileira de Computação, 2005. p. 2326-2335.
Saliba, Walter Luiz Caram. Técnicas de programação: uma abordagem estruturada. São Paulo: Makron Books do Brasil, 1992.
Salvetti, D.D.; Barbosa, L.M.. Algoritmos. São Paulo: Makron Books do Brasil, 1998
Tremblay, J.P.; Bunt, R.B. Ciência dos computadores: uma abordagem algorítmica. São Paulo: McGraw-Hill do Brasil, 1983.
Vieira, P. V.; Raabe, André Luís Alice; Zeferino, Cesar Albenes. Bipide Ambiente de Desenvolvimento Integrado para a Arquitetura dos Processadores BIP. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 18, p. 32-43, 2010.
Ausubel, D. P.; Novak, J. D.; Hanesian, H. – Psicologia educacional. Rio de Janeiro: Editora Interamerica, 1980.
Barbosa, L.S.; Fernandes, T.C.B.; Campos, A.M.C. Takkou: Uma Ferramenta proposta ao Ensino de Algoritmos. Workshop de Educação em Computação (WEI), Congresso Anual da Sociedade Brasileira de Computação, Natal-RN, 2011.
Deitel, Harvey M.; Deitel, Paul J. C++: como programar. 3. ed. reimp. Porto Alegre: Bookman, 2005.
Farrer, H. at al. Algoritmos estruturados. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 1989.
Farrer, H. at al. Pascal estruturado. 2. ed. Rio de Janeiro: LTC, 1986.
Forbellone,A.L.V.; Eberspächer,H.F.. Lógica de programação: a construção de algoritmos e estruturas de dados. São Paulo: Makron Books, 1993.
Giraffa, L; Marczak, S.; Almeida, G. O Ensino de algoritmos e programação mediados por um ambiente Web. Workshop de Educação em Computação, Congresso Anual da Sociedade Brasileira de Computação, Campinas, 2003.
Jesus, E. A.; RAABE, André Luís Alice. Avaliação Empírica da Utilização de um Jogo para Auxiliar a Aprendizagem de Programação. In: XXI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 2010, João Pessoa. Anais..., 2010.
Jesus, A. de; Brito, G. S. Concepção de ensino-aprendizagem de algoritmos e programação de computadores: A prática docente. In: I Encontro Nacional de informática e educação – ENINED, Cascavel, PR, 2009. Disponível em [link] a acessado em: 10/12/2010
Manzano, J.A.N.G.; Oliveira, J.F.de. Algoritmos: lógica para desenvolvimento de programação. São Paulo: Érica, 1996.
Manzano, José Augusto N. G.; OLIVEIRA, Jayr Figueiredo de. Algoritmos: estudo dirigido. 5. ed. São Paulo: Érica, 2000.
Mattar, J. Games em educação: como os nativos digitais aprendem. São Paulo: Pearson Education, 2010.
Mizrahi, V.V.. Treinamento em linguagem C. São Paulo: Prentice Hall, 2008.
Moreira, M. A.; Masini, E. F. S. Aprendizagem Significativa: Teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982.
Puga, S.; Rissetti, G.. Lógica de programação e estruturas de dados: com aplicações em java. 2. ed. São Paulo: Prentice Hall, 2009.
Raabe, A. L. A.; SILVA, J. M. C.. Um ambiente para atendimento as dificuldades de aprendizagem de algoritmos. In: XIII Workshop de Educação em Computação - SBC2005, 2005, São Leopoldo. Anais do XXV Congresso da Sociedade Brasileira de Computação, 2005. p. 2326-2335.
Saliba, Walter Luiz Caram. Técnicas de programação: uma abordagem estruturada. São Paulo: Makron Books do Brasil, 1992.
Salvetti, D.D.; Barbosa, L.M.. Algoritmos. São Paulo: Makron Books do Brasil, 1998
Tremblay, J.P.; Bunt, R.B. Ciência dos computadores: uma abordagem algorítmica. São Paulo: McGraw-Hill do Brasil, 1983.
Vieira, P. V.; Raabe, André Luís Alice; Zeferino, Cesar Albenes. Bipide Ambiente de Desenvolvimento Integrado para a Arquitetura dos Processadores BIP. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 18, p. 32-43, 2010.
Published
2012-07-16
How to Cite
ZANINI, Adriana Salvador; RAABE, André Luís Alice.
Analysis of the statements used in introductory programming problems in Computer Science courses in Brazil. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 20. , 2012, Curitiba/PR.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2012
.
p. 11-20.
ISSN 2595-6175.
