Computing undergraduate curriculum: a reflection on training profile in light of SBC's curriculum guidelines

  • Ecivaldo de Souza Matos IFSP / USP
  • Glaucia Frederico Bernardes da Silva IFSP

Abstract


This paper presents a reflection about profiles of computing teacher education by the comparison between the curricula of undergraduate programs and the discourses from curriculum guidelines proposed by Brazilian Computer Society. This study is part of an research whose main goal is to recognize which are the epistemes defined for computing teacher education undergraduate courses, based on the social constructionist perspective. This analysis has been useful to identify similarities and differences among the discourses presented in some political-pedagogical projects of undergraduate courses in that area.

References

Alves, N. (1986) “Formação do jovem professor para a educação básica”. In: Pino, I. Caderno CEDES. v. 14. São Paulo: Cortez/CEDES. p. 5-20.

Alves, N.; Garcia, R. (2004) “A construção do conhecimento e o currículo dos cursos de formação de professores na vivência de um processo”. In: Alvez, N. (org.). Formação de professores: pensar e fazer. São Paulo: Cortez. p. 73-88.

Brasil. (1996) Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº. 9394/96.

_____. (1999) Ministério da educação. Diretrizes Curriculares da área de Computação e Informática. Disponível em [link]. Acessado em: 03/06/2011.

_____. (2001) Ministério da educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP 28/2001. Disponível em [link]. Acessado em: 02/12/2011.

_____. (2002a) Ministério da educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP 01/2002. Disponível em [link]. Acessado em: 02/12/2011.

_____. (2002b) Ministério da educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP 02/2002. Disponível em [link]. Acessado em: 02/12/2011.

_____. (2012) Ministério da educação. Sistema e-MEC. Disponível em: [link]. Acesso em: 06 de fevereiro de 2012.

Cabral, M.; Nunes, D.; Bigonha, R et al. (2008) A trajetória dos cursos de graduação da área de computação e informática: 1969-2006. Rio de Janeiro: SBC.

Chevallard, Y. (1991) La transposition didactique: du savoir savant au savoir enseigné. Grenoble: Ed. La Pensée Sauvage.

Chevallard, Y. (1999) “L’analise des pratiques enseignantes en théorie antropologique du didactique”. Recherches en Didactique des Mathématiques. Grenoble: La Pensée Sauvage-Editions, volume 19, 2. 221-265.

Dias, I. (2010) “Competências em Educação: conceito e significado pedagógico”. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, volume 14, 1. São Paulo. 73-78.

Lister, R. (2012) “Teaching-oriented faculty and computing education research”. ACM Inroads, volume 3, 1. New York. 22-23.

Piconez, S.; Filatro, A. (2009) “O desenvolvimento profissional da docência na Formação de Professores face a utilização das tecnologias”. Educação Temática Digital, volume 10, 2. Campinas. 394-427.

Valentine, D. (2004) “CS educational research: a meta-analisys of SIGSCE technical symposium proceedings”. 35th SIGSCE technical symposium on Computer Science Education (SIGSCE'04). New York: ACM. 255-259.

Saviani, D. (2009) “Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro”. Revista Brasileira de Educação, volume 14, 20. Campinas: Ed. Autores Associados. 143-155.

Tanner, D. and Tanner, L. (1975) Curriculum development. New York: Macmillam.

Goodson, I. (1997) A construção social do currículo. 7ª. ed. Lisboa: Educa.

______. (2001) O currículo em mudança: estudos na construção social do currículo. Porto (Portugal): Porto Editora.

SBC (2002). Sociedade Brasileira de Computação. Currículo de Referência para Cursos de Licenciatura em Computação. Disponível em: [link]. Acessado em: 02 de dezembro de 2011.

Tardif, M. (2002) “Os professores enquanto sujeitos do conhecimento: subjetividade, prática e saberes no magistério”. In: CANDAU, Vera Maria (org.). Didática, currículo e saberes escolares. 2ª. ed. Rio de Janeiro: DP&A. 112-28.

Wing, J. (2006) “Computational Thinking”. Communications of the ACM. volume 49, 3. New York: ACM. 33-35.
Published
2012-07-16
MATOS, Ecivaldo de Souza; SILVA, Glaucia Frederico Bernardes da. Computing undergraduate curriculum: a reflection on training profile in light of SBC's curriculum guidelines. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 20. , 2012, Curitiba/PR. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2012 . p. 51-60. ISSN 2595-6175.