ENGSOFT: Tool for Simulation, Integration, and Centralization of Real Environments to support Problem-Based Learning (PBL) in Software Engineering in Graduation

  • Bruno Rodrigues Bessa IFAL / C.E.S.A.R.
  • Mônica Ximenes Carneiro da Cunha IFAL
  • Felipe Furtado UFPE / C.E.S.A.R.

Abstract


The use of educational tools that stimulate curiosity and foster motivation for learning is a topic widely researched and discussed. However, it is uncommon in the teaching of Software Engineering. This paper presents the EngSoft, a tool that simulates a context of a metropolis with software factories, educational institutions, companies and their participants, where each has a specific role and responsibilities in their environments. The tool enables the development of existing experiences in the real world, thus reducing the gap between theory and practice.

References

ABES. Associação Brasileira das Empresas de Software. Mercado Brasileiro de Software: panorama e tendências. São Paulo: ABES, 2009.

BAKER, A.; NAVARRO, E. O; HOEK, A. (2005) An Experimental Card Game for Teaching Software Engineering Processes. Journal of Systems and Software. Volume 75. p. 3-16. New York.

BERNARDI, G.; FONTOURA, L. M.; CORDENONSI, A. Z. Elicit@ção: Ferramenta de Apoio ao Ensino de Elicitação de Requisitos de Software baseada em Instituições Eletrônicas. In: II Workshop-Escola de Sistemas de Agentes para Ambientes Colaborativos. Anais... Santa Cruz do Sul – RS, 2008.

GÜZELIS, C. An Experience on Problem Based Learning in an Engineering Faculty. Turk J Elec Engin, Vol.14, No., p. 67-76, 2006.

HILBURN, T.B.; TOWHIDNEJAD, M. A Case For Software Engineering. In: Conference On Software Engineering Education & Training – CSEET '07, 20, 2007, Dublin. Proceedings … Washington: IEEE Computer Society, 2007, pp. 107-114.

ISOTTON, E. (2008) Scrumming Ferramenta Educacional para Ensino de Práticas de SCRUM. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Bacharelado em Sistemas de Informação) Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul.

MORAES, A. K.O.; MEIRA, S. R. L.; ALBUQUERQUE, J. O. Open Source Software Factory – Step by Step: A Case Report. In: FIRST INTERNATIONAL CONFERENCE ON OPEN SOURCE COLLABORATIVE DEVELOPMENT PLATFORMS (Héphaïstos), 2006.

PETERSON, M. Skills To Enhance Problem-Based Learning. Med Educ Online [Serial Online] 2, 3, 1997.

ROSA, R. E KIELING, E. (2006) Planager Um Jogo para Apoio ao Ensino de Gerência de Projetos de Software. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Bacharelado em Sistemas de Informação) Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul.

SAVERY, JOHN R. (2006) Overview of Problem-based Learning: Definitions and Distinctions, Interdisciplinary Journal of Problem-based Learning. Vol. 1, Iss. 1, Article 3. Disponível em: [link]. Acesso em 05 de maio de 2012.

SOUZA, D. A. C. M.; VASCONCELOS, C. R.; AZEVEDO, R.; FUJIOKA, R. C.; ALMEIDA, M. J. S. C.; FREITAS, F. (2008) Honey: Um Ambiente Virtual Baseado em Agentes para Apoiar o Ensino de Engenharia de Software. In: Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, 19, 2008. Anais… v. 1. p. 55-64. Fortaleza-CE, 2008.

THOMPSON, J. B. Improving Software Practice through Education: Challenges and Future Trends. In: FUTURE OF SOFTWARE ENGINEERING, INTERNATIONAL CONFERENCE ON SOFTWARE ENGINEERING – ICSE '07, 29, 2007, Minneapolis. Proceedings... Washington: IEEE Computer Society, 2007, p. 12-28

TOMOMITSU, C. K. A.; CAMARGO, V. L. S.; NOVELLI FILHO, A. Dimensões a considerar na análise dos problemas de ensino e aprendizagem de engenharia de software. In: Workshop de Pós-Graduação e Pesquisa, 1, 2006. Anais... São Paulo: FATEC, 2006.
Published
2012-07-16
BESSA, Bruno Rodrigues; CUNHA, Mônica Ximenes Carneiro da; FURTADO, Felipe. ENGSOFT: Tool for Simulation, Integration, and Centralization of Real Environments to support Problem-Based Learning (PBL) in Software Engineering in Graduation. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 20. , 2012, Curitiba/PR. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2012 . p. 71-80. ISSN 2595-6175.