Conceptual mapping as a teaching-learning strategy for Databases

  • Ecivaldo de Souza Matos IFSP / USP
  • Stela Conceição Bertholo Piconez USP

Abstract


Concept mapping is a strategy for organizing and representing knowledge. It is based on the Meaningful Learning Theory posited by David Ausubel. This paper presents the experience of using concept maps in classes of an undergraduate course in Computer Science for the teaching and learning about databases. The development of conceptual maps encouraged the students to do activities of database conceptual and logical models and database normalization autonomously, quickly and appropriate to the semantic restrictions of the real application.

References

André, C. & Piconez, Stela C. (2008). “Mapeameto de fluxos informacionais na iniciação científica de docentes”. In: Okada, A. (org.) Cartografia Cognitiva: mapas de conhecimento para pesquisa, aprendizagem e formação docente. Série CoLearn. Cuiabá (Brasil): KCM.

Araújo, A.; Menezes, C. & Cury, D. (2003). “Apoio automatizado à avaliação da aprendizagem utilizando mapas conceituais”. In: Anais do XIV Simpósio Brasileiro de Informática na Educação. Rio de Janeiro: NCE.

Ausubel, D. (1968). Educational Psychology: a cognitive view. New York/London: Holt, Rinehart and Wisnton.

Barbosa, M.; Alves, A.; Jesus, J. & Burnham, T. (2005). “Mapas conceituais na avaliação da aprendizagem significativa”. In: Anais do XVI Simpósio Nacional de Ensino de Física. Curitiba.

Bogdan, R. & Biklen, S. (2010). Investigação qualitativa em educação. Porto (Portugal): Porto Editora.

Boscarioli, C. (2011). “O ensino de IHC por meio de Aprendizagem Baseada em Problemas: um relato de experiência”. In: Workshop de Ensino de Interação Humano-Computador. Simpósio Brasileiro de Fatores Humanos em Sistemas Computacionais. Ipojuca (PE).

Díaz-Granados, F. (2010). “El papel de los mapas conceptuales en la organización del pensamiento de los Estudiantes”. Artigo apresentado no 4th. International Conference on Concept Mapping, Vinã del Mar (Chile).

Lestegás, F. (2002). Concebir la geografía escolar desde una nueva perspectiva: una disciplina al servicio de la cultura escolar. In: Boletín de la A.G.E., n. 33. 173-186.

Kaivola, T. & Lokki, H. (2010). “Using concept mapping as a note taking tool to computer science”. Paper presented at the 4th. International Conference on Concept Mapping, Vinã del Mar (Chile).

Meilsmith, G.; Ferracini, N.; Peres, S.; Boscarioli, C. (2007). “Aprendizado baseado em problemas no ensino universitário: um estudo de caso na área de banco de dados”. Artigo apresentado no II Conferencia Latinoamericano de Objetos de Aprendizaje, Santiago (Chile).

Moreira, M. & Buchweitz, B. (1993). Novas estratégias de ensino e aprendizagem: os mapas conceituais e o Vê epistemológico. Lisboa: Plátano Edições Técnicas.

Novak, J. (2000). Aprender criar e utilizar o conhecimento: mapas conceituais como ferramentas de facilitação nas escolas e empresas. Lisboa: Plátano.

Novak, J. & Gowin, D. (1984). Learning how to learn. Cambridge: University Press. Nunes, J. (2010). “El uso pedagógico de los mapas conceptuales en la perspectiva del docente brasileño”. Artigo apresentado no 4th. International Conference on Concept Mapping, Vinã del Mar (Chile).

Okada, A. (org.) (2008). Cartografia Cognitiva: mapas de conhecimento para pesquisa, aprendizagem e formação docente. Série CoLearn. Cuiabá (Brasil): KCM.

Ortiz, J.; Ortiz, E.; Moreno, A.; García, F. (2010). “Enseñanza de la inteligencia artificial utilizando mapas conceptuales”. Artigo apresentado no 4th. International Conference on Concept Mapping, Vinã del Mar (Chile).

Otsuka, J.; Lachi, R.; Ferreira, T.; Rocha, H. (2002). “Suporte à avaliação formativa no ambiente de educação à distância TelEduc”. In: Anais do VI Congresso Iberoamericano de Informática Educativa. Campinas (Brasil).

Sakaguti, T. (2004). Mapas conceituais e seus usos: um estudo da literatura. Dissertação. (Mestrado Profissional em Engenharia da Computação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas (Brasil).

SBC (2005). Sociedade Brasileira de Computação. Currículo de Referência para Cursos de Sistemas de Informação. [link]. Visitado em 02 de Fev. 2012.

SBC (2003). Sociedade Brasileira de Computação. Currículo de Referência para Cursos de Ciência da Computação. [link]. Visitado em 02 de Fev. 2012.

Wilson, C. & Guzdial, M. (2010). “How to Make Progress in Computing Education”. Communications of the ACM, 53 (5), 35-37.

Wing, J. (2006). “Computational Thinking”. Communications of the ACM, 49 (3). New York: ACM. 33-35.
Published
2012-07-16
MATOS, Ecivaldo de Souza; PICONEZ, Stela Conceição Bertholo. Conceptual mapping as a teaching-learning strategy for Databases. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 20. , 2012, Curitiba/PR. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2012 . p. 121-130. ISSN 2595-6175.