An educational game aimed at teaching Data Modeling

  • Jarbele Cássia da Silva UFPB
  • Alisson V. Brito UFPB

Abstract


This article presents an analysis of the Data Modeling lecture offered in a Degree in Computer Science. It was noted, therefore, a need for practical lessons that accurately reflect what is shown in theory. From this motivation, this study proposes the use of an educational game to teach this discipline.

References

Booch, Grady; Rumbaugh, James; Jacobson, Ivar. (2005) “UML: Guia do Usuário”, 2. ed. 6. reimp. Rio de Janeiro: Elsevier.

Costa, Heitor A. X.; Resende, Antonio M. P. de; Silveira, Fábio Fagundes. (2008) “Relato de experiência de ensino de modelagem e implementação de software em um Curso de Graduação em Ciências da Computação”, Agosto.

Guedes, Gilleanes T. A. (2006) “UML: Uma abordagem prática”, 2. ed. São Paulo: Novatec.

Marconi, Marina de Andrade; Lakatos, Eva Maria. (2006) “Técnicas de Pesquisa”, 6. ed. São Paulo: Atlas.

Melo, Ana Cristina. (2006) “Exercitando Modelagem em UML”,Rio de Janeiro: Brasport.

Monsalve, Elizabeth Suescún. (2010) “Construindo um Jogo Educacional com Modelagem Intencional Apoiado em Princípios de Transparência”, Dissertação (Mestrado em Informática) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

Velasquez, Carlos Eduardo Lé. (2009) “Modelo de Engenharia de Software para o Desenvolvimento de Jogos e Simulações Interactivas”, Dissertação de Mestrado – Universidade Fernando Pessoa, Porto.
Published
2011-07-19
SILVA, Jarbele Cássia da; BRITO, Alisson V.. An educational game aimed at teaching Data Modeling. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 19. , 2011, Natal/RN. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2011 . p. 1635-1638. ISSN 2595-6175.