Experience Report involving the game Passa ou Repassa in the subjects of a technical course in Informatics

  • Danilo Giacobo IFPR

Abstract


The computing disciplines of technical courses in Computing integrated into High School lack recreational resources for their teaching and learning that can be used simply and quickly by teachers at a low cost. The objective of the present work is to report the experience of using a Pass or Repass game in the first and second year classes of a Technical course in Informatics at IFPR - Quedas do Iguaçu. The Passa ou Repassa game creates a team spirit, competition and collaboration that help in meaningful learning. Through an evaluation questionnaire and the participation of the students, it was noticed that the game can be used as a complementary way in the teaching of the teacher.

References

De Albuquerque, T. R. et al. (2012). O Lúdico como meio de promoção da aprendizagem de Materiais de Laboratório: Jogo Passa ou Repassa. XVI ENEQ/X EDUQUI, 2012.

De Moura Borges, R. (2022). Jogos lúdicos no ensino de Filosofia e Artes no Ensino Médio: uma experiência do Passa ou Repassa em sala de aula. Revista Filosofia Capital-ISSN 1982-6613, v. 18, n. 24, p. 76-91, 2022.

De Souza, D. E., De Moura, J. F. E., and Santos, A. L. (2020). Jogo lúdico passa ou repassa das cadeias carbônicas. Scientia Naturalis, v. 2, n. 1, 2020.

Fucks, P. M., Teikowski, C. F., and Siveris, C. W. (2018). O ensino de física e o recurso didático do jogo passa ou repassa. 2018.

Gomes, R. R., and Friedrich, M. (2001). A Contribuição dos jogos didáticos na aprendizagem de conteúdos de Ciências e Biologia. In: EREBIO,1, Rio de Janeiro, 2001, Anais..., Rio de Janeiro, 2001, p.389-92.

Petri, G. et al. Benefícios dos Jogos Não-Digitais no Ensino de Computação. Anais do Workshop sobre Educação em Computação (WEI), [S.l.], jul. 2018. ISSN 2595-6175. Disponível em: [link]. Acesso em: 14 maio 2024. DOI: 10.5753/wei.2018.3481.

Pinheiro, A., and Cardoso, S. (2020). O lúdico no ensino de ciências: uma revisão na Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. Revista Insignare Scientia - RIS, v. 3, n. 1, p. 57-76, 4 jun. 2020.

Vasconcelos, J. F. et al. (2020). Genética: sabe, passa ou repassa? Jogo Didático sobre a herança da cor da pele. Revista Insignare Scientia-RIS, v. 3, n. 5, p. 413-423, 2020.
Published
2024-07-21
GIACOBO, Danilo. Experience Report involving the game Passa ou Repassa in the subjects of a technical course in Informatics. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 32. , 2024, Brasília/DF. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2024 . p. 1-9. ISSN 2595-6175. DOI: https://doi.org/10.5753/wei.2024.1816.