An Experience in High and Elementary Schools for the Discovery of Young Talents in Computer Science
Abstract
This paper presents Talentos-Comp, a project targeted to discover and to develop young talents in computing. To motivate students, we introduce the fundamentals of computer science with a mathematical background by proposing interesting and creative activities. In this paper, we present a qualitative analysis of our experience in three public schools in Salvador.References
Olimpíada Brasileira de Informática (OBI) Home Page. Disponível em: [link].
Bell, Tim; Witten, Ian; Fellows, Mike (2005) "Computer Science Unplugged, An enrichment and extension programme for primary-aged children", Universidade de Canterbury. Ciência da Computação e Engenharia de Software.
Projeto Onda Digital Home Page. Disponível em: [link].
LightBot. Disponível em: [link].
Teste de Einstein. Disponível em: [link].
Missionários e Canibais. Disponível em [link].
Cardoso, Renato C. (1998). Apostila: Curso de Linguagem C. Universidade Federal de Minas Gerais, Pós-graduação em Engenharia Elétrica.
Schildt, Hebert (1997). C completo e total. 3ª edição, Pearson Makron Books.
Scolari, Angélica; Bernardi, Giliane; Cordenonsi, André (2008). O desenvolvimento do Raciocínio Lógico através de Objetos de Aprendizagem. Revista Novas Tecnologias na Educação. Porto Alegre, v. 6, n. 1.
Projeto Talentos-comp Home Page. Disponível em: [link].
Scratch Home Page. Disponível em: [link].
Projeto Inclusão Pré-Digital Home Page. Disponível em: [link].
Pereira Jr., J. C., Rapkiewicz, C. E, Delgado, C., Xexeo, J. A. M. (2005) Ensino de Algoritmos e Programação: Uma Experiência no Nível Médio. Anais do XIII Workshop sobre Educação em Informática (WEI), XXV Congresso Anual da Sociedade Brasileira de Computação (CSBC).
Barros Louise G.; Ribeiro, Suellen Patrícia S.; Oeiras, Janne Yukiko Y. (2009). Projeto de Extensão Universitária para apoio e realização da Olimpíada Brasileira de Informática em Escolas. Anais do XVII Workshop sobre Educação em Informática (WEI), XXIX Congresso Anual da Sociedade Brasileira de Computação (CSBC).
Bell, Tim; Witten, Ian; Fellows, Mike (2005) "Computer Science Unplugged, An enrichment and extension programme for primary-aged children", Universidade de Canterbury. Ciência da Computação e Engenharia de Software.
Projeto Onda Digital Home Page. Disponível em: [link].
LightBot. Disponível em: [link].
Teste de Einstein. Disponível em: [link].
Missionários e Canibais. Disponível em [link].
Cardoso, Renato C. (1998). Apostila: Curso de Linguagem C. Universidade Federal de Minas Gerais, Pós-graduação em Engenharia Elétrica.
Schildt, Hebert (1997). C completo e total. 3ª edição, Pearson Makron Books.
Scolari, Angélica; Bernardi, Giliane; Cordenonsi, André (2008). O desenvolvimento do Raciocínio Lógico através de Objetos de Aprendizagem. Revista Novas Tecnologias na Educação. Porto Alegre, v. 6, n. 1.
Projeto Talentos-comp Home Page. Disponível em: [link].
Scratch Home Page. Disponível em: [link].
Projeto Inclusão Pré-Digital Home Page. Disponível em: [link].
Pereira Jr., J. C., Rapkiewicz, C. E, Delgado, C., Xexeo, J. A. M. (2005) Ensino de Algoritmos e Programação: Uma Experiência no Nível Médio. Anais do XIII Workshop sobre Educação em Informática (WEI), XXV Congresso Anual da Sociedade Brasileira de Computação (CSBC).
Barros Louise G.; Ribeiro, Suellen Patrícia S.; Oeiras, Janne Yukiko Y. (2009). Projeto de Extensão Universitária para apoio e realização da Olimpíada Brasileira de Informática em Escolas. Anais do XVII Workshop sobre Educação em Informática (WEI), XXIX Congresso Anual da Sociedade Brasileira de Computação (CSBC).
Published
2010-07-20
How to Cite
MACHADO, Efraim Zalmoxis de Almeida; VASCONCELOS, Igor Rodrigo; AMORIM, Karla Malta; ANDRADE, Aline M. S.; BARRETO, Luciano Porto; SANTOS, Débora Abdalla.
An Experience in High and Elementary Schools for the Discovery of Young Talents in Computer Science. In: WORKSHOP ON COMPUTING EDUCATION (WEI), 18. , 2010, Belo Horizonte/MG.
Anais [...].
Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação,
2010
.
p. 798-807.
ISSN 2595-6175.
